Prechod na elektromobilitu nie je pri nákladnej doprave ani zďaleka tak rýchly ako pri osobných autách. Dôvodov je viac, asi tým najvýraznejším sú však veľké prejazdové vzdialenosti a tlak na čas prepravy. Spoločnosť DB Schenker má vo svojom parku aj elektrické Volvo FL Electric 4x2 R a hoci je primárne určené skôr na mestský bezemisný rozvoz, rozhodli sa otestovať jeho potenciál a poslalil ho z Bratislavy do Košíc a späť. A aby to malo význam, v nákladovom priestore viezlo 5,5 t nákladu. „Aby sme dokázali, že aj toto vozidlo si poradí s akoukoľvek výzvou, plne sme ho naložili a poslali do Košíc,“ komentovali experiment organizátori testu. „Samozrejme, trasu aj miesta na nabíjanie sme si vopred naplánovali. Nepriamo sme otestovali aj pripravenosť infraštruktúry nabíjacích staníc a môžeme povedať, že na trase Bratislava – Košice je ich dostatok. Vozidlo prevážalo paletový tovar s hmotnosťou 5,5 ton, jazdili sme počas bežného pracovného dňa.“

Volvo FL Electric má trvalý výkon 130 kW (177 k), trakčné batérie s kapacitou 265 kWh a jednosmerným prúdom (DC) sa pri výkone 150 kW dokážu dobiť za 2,3 h (teoreticky, pri ideálnych podmienkach). Celková hmotnosť auta je 16 t, užitočné zaťaženie 8 t.

Za 78 kWh na 100 km

Trasa z Bratislavy do Košíc bola dlhá presne 407 km, pričom auto dobíjalo svoje trakčné batérie na troch rýchlonabíjačkách – v Beladiciach, Budči a v Rimavskej Sobote. Celkovo Volvo FL Electric „prestálo“ na nabíjačkách 1 h 38 m, samotná jazda priemernou rýchlosťou 74,5 km/h trvala 5 h 28 m a auto pri nej spotrebovalo 318,93 kWh. Cesta späť bola dlhá 413 km, dosiahnutá priemerná rýchlosť mala hodnotu 74,6 km/h a dobíjalo sa už len dvakrát (Rimavská Sobota, Beladice). Celkový čas na nabíjačke však bol aj tak podobných 1 h 35 m a samotná jazda trvala 5 h 32 min. Priemerná spotreba naloženého auta sa v reálnych podmienkach (na prelome septembra a októbra 2023) držala okolo úrovne 78 kWh/100 km. DB Schenker uvádza, že na nabitie zvládne Volvo približne 150 – 200 km (podľa podmienok). „Zaujímalo nás, či tento model primárne určený na regionálnu prepravu zvládne aj náročnejšie trasy. Testom sme potvrdili, že súčasná infraštruktúra a kompatibilita DC nabíjačiek umožňuje využiť vozidlo aj na diaľkové prepravy. V správnej kombinácii prestávok vodiča a nabíjania vozidla vieme dosiahnuť zaujímavý čas dodania paletových zásielok,“ komentoval výsledky testu Bohumil Prudič z DB Schenker.

Cestou do Košíc strávilo Volvo nabíjaním 1 h a 38 minút.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: Volvo Trucks