Myšlienka aerodynamickej súpravy nie je ničím novým, Volvo sa ňou však zaoberá pravidelne a neustále ju posúva no vyššie úrovne. Po svojom ťahači SuperTruck 1 tak prichádza s jeho vylepšenou verziou SuperTruck 2, ktorá sa okrem návesu sústreďuje na optimalizáciu celej súpravy. Volvo tak ukazuje cestu, ktorou sa už v blízkej budúcnosti chcú uberať jeho modely.

Je to v ťahači

Základom radikálnych úprav bolo predovšetkým zlepšenie aerodynamiky. V porovnaní so sériovým Volvom VNL670 sa odpor vzduchu znížil o celú polovicu, pričom o 25 % sa znížil aj v porovnaní s predchádzajúcou štúdiou Volvo SuperTruck 1. Tá sa svojho času sústredila predovšetkým na aerodynamiku návesu, zatiaľ čo samotný ťahač bol len mierne modifikovanou verziou sériového modelu VNL670. Aktuálny SuperTruck 2 ide ďalej a výrazne aerodynamicky optimalizoval aj ťahač. Všetky úpravy pritom vychádzajú z možnosti budúcej sériovej výroby a úprav aplikovateľných na sériových autách. Zaujímavým je aj adaptívny podvozok so schopnosťou zníženia o 76 mm počas jazdy, čím si súprava nielen zníži ťažisko, ale aj zmenší objem vzduchu prúdiaci pod autom a návesom, čo výrazne obmedzí turbulencie aj odpor vzduchu.

Ako základ pre stavbu rekordne úspornej súpravy poslúžilo sériové Volvo VNL670 s 13-litrovým motorom.

Okrem zníženia odporu vzduchu sa konštruktéri sústredili aj na nízku hmotnosť celej súpravy. Tá využíva zoštíhlenú celohliníkovú konštrukciu, viac kompozitných materiálov (vrátane kompozitného hnacieho hriadeľa), zliatinové 19,5-palcové disky kolies a v neposlednom rade aj podvozok s konštrukciou náprav 4x2, čo je konfigurácia typická skôr pre európske ťahače. Volvo však prezradilo, že SuperTruck 2 je už teraz pripravený aj na trojnápravovú verziu so znakom náprav 6x2 a 6x4. Pohotovostnú hmotnosť súpravy s ťahačom 4x2 sa podarilo stlačiť na 12,2 t.

Konštruktéri postavili ťahač tak, aby sa dali použiť aj znaky náprav 6x2 a 6x4, ktoré sú pre americký trh charakteristickejšie.

Na pohon auta pritom slúži relatívne konvenčný naftový šesťvalec s objemom valcov 11 l. Vďaka mild-hybridnej technike so 48 V architektúrou a elektricky hnaným čerpadlám sa však podarilo jeho prevádzkovú spotrebu znížiť na úroveň 14 – 15 l/100 km. Podľa Volva sa podobné spotreby dajú v praxi skutočne dosiahnuť, podmienkou je však výroba sériových áut veľmi podobných uvedenej štúdii. Koľko z prvkov modelu SuperTruck 2 sa automobilke podarí nakoniec pretaviť aj do sériových modelov, však zostáva otázkou.

zdroj: Volvo Trucks