Začnem jedným nepríjemným, no bohužiaľ faktickým príkladom zo zámoria, ktorým nechcem nikoho vyľakať, no informovanosť je základ prevencie. S príchodom jari a lockdownu vlani v New Yorku pribudli vrásky nejednému motoristovi. Tamojšie policajné oddelenia NYPD zaznamenali nárast počtu krádeží áut až o 63 percent a to len od začiatku roka do polovice apríla. Policajný šéf oddelenia zločinu krádeží Michael LiPetri pre New York Post uviedol, že príležitostí na krádeže áut bolo výrazne viac, keďže v uliciach klesol počet obyvateľov a vozidlá dlhodobo parkujú na jednom mieste.

A možno by stačilo maličké blikajúce svetielko aby okno ostalo nerozbité...

Zlodejov opäť zaujímajú vozidlá staršieho dátumu výroby

Ako ste si možno všimli, v poslednej dobe sa nám na Slovensku zase raz rozrástol počet krádeží starších typov vozidiel. Keď si len zbežne prelistujete napríklad stránku skupinu HAKA na sociálnej sieti, ktorá pomáha s hľadaním zmiznutých áut, možno vás zarazí, že sú zlodeji ešte i v roku 2021 schopní ukradnúť 20-ročnú Fabiu, 23-ročný Civic, štvrť storočia staré BMW a samozrejme neštítia sa brať ani staršie dodávky, traktory či nákladné vozidlá. Nemalo by vás to však prekvapovať. 

Nové autá majú stále viac elektronických zabezpečovacích systémov, ich krádeže sú komplikovanejšie a ani všetci zlodeji nie sú takí chytrí, aby si dokázali postaviť alebo zohnať a začať používať odpovedajúce zariadenie schopné prekonať digitálnu ochranu. Naviac s nástupom elektromobilov a hybridov nemalá časť motoristov ostáva u starších áut, pretože tým novým s elektromotorom príliš neholduje, prípadne na ne nemá peniaze, čo ďalej zvyšuje dopyt po ojazdených vozidlách, tým pádom i po ich súčiastkach a komponentoch a podsvetie na tento trend adekvátne reaguje.

proti zlodejom

Mimochodom, pozrite sa na stúpajúce ceny ojazdených automobilov v Nemecku, našich autobazároch či súkromnej inzercii. Je to nevyhnutná a očakávaná reakcia na súčasný vývoj na trhu a rovno vám môžeme potvrdiť – lepšie to nebude. Niet divu, že sa začína kradnúť takmer všetko. Sporadicky miznú dokonca i značky a modely, o ktoré kedysi nebol takmer žiadny záujem. Príkladom sú napríklad niektoré konkrétne japonské vozidlá či „Kórejci“.

Pochopiteľne to isté platí aj pre nákladné automobily. Koncom januára tohto roka sa napríklad podarilo členom HAKA nájsť s pomocou aplikácie ukradnutý ťažký ťahač Iveco Stralis, ktorý bol rok a pol v pátraní. Aj toto by mohla byť jedna z ciest, ako spojiť ľudí, aby si navzájom pomáhali a tým doslova komplikovali život zlodejom.

Pár trikov a tipov na cenovo dostupné zabezpečenie vozidla.

Aby náhodou nedošlo k omylu alebo nedorozumeniu. Týmto článkom v žiadnom prípade netvrdíme, že sme vynašli teplú vodu alebo máme patent na rozum. Rady, ktoré sme dali dohromady, sú mnohým z vás určite známe a nepochybne sa časť z vás nimi dávno riadi. Napriek tomu si ale myslíme, že pre ďalších čitateľov také samozrejmé byť nemusia a mohli by ich oceniť.

V žiadnom prípade to neberte ani tak, že učíme zlodejov, aké zabezpečenie nájdu vo vašich autách, dodávkach, nákladných vozidlách či stavebných strojoch. Verte nám, že všetky spomínané triky a ťahy autičkári dávno poznajú a častokrát ich zaregistrujú skôr, ako sa rozšíria medzi motoristami. 

Ak ale môžete zlodejom čo i len trochu skomplikovať prípadný pokus o krádež, tak to jednoducho urobte. Každá prekážka alebo akékoľvek zdržanie lupiča vám môže auto zachrániť a následne ušetriť kopec ďalších starostí s tým spojených. 

Viem, o čom hovorím. Svojho času mi chceli v tej dobe zánovné auto ukradnúť na parkovisku veľkomesta hneď dvakrát, ale nepodarilo sa im to aj vďaka skvelému kamarátovi, ktorý mi pomohol s montážou kombinovaného zabezpečenia – mechanického zámku kulisy radenia a dve elektronické zábrany.

Tajný vypínač je častokrát otázkou pár eur, niekoľkých vodičov a pol hodiny práce. Takú maličkosť by mal byť schopný namontovať a niekam schovať každý auto-elektrikár, ale tiež dobre informovaný laik. Nie je to žiadna prevratná záležitosť, ale zlodeja zdrží a za ten čas si ho môže niekto všimnúť a tým pádom krádeži zabrániť. Dávajte si akurát pozor na umiestnenie takého vypínača s ohľadom na elektronické systémy auta, aj keď rozumný technik si pred každou prácou podobného typu najskôr naštuduje schémy, aby vám nezničil niektorú z riadiacich jednotiek či inú časť obvodov.

Pieskovanie (a leptanie) okien je relatívne jednoduchý spôsob, ako od svojho vozidla odradiť prípadného „záujemcu“. Z auta sa tým stáva o niečo menej lákavý tovar, keďže týmto krokom v podstate znehodnotíte cenu všetkých okien na čiernom trhu. Ako? Do skla permanentne vyznačíte VIN číslo. Sadu na leptanie si môžete objednať aj cez internet a podľa priloženého návodu to určite zvládnete urobiť aj svojpomocne.

Odpojovač autobatérie alebo palivového čerpadla tiež nie je drahá záležitosť, dokonca môže mať i diaľkové ovládanie. Šikovný mechanik týmto dokáže prerušiť napájanie, zapaľovanie, možností je skrátka mnoho, hodí sa však skôr pre staršie vozidlá. V tých nových sa vám môže stať, že po odpojení batérie kvôli ochrane nenaštartujete, v iných je zase nutné akumulátor po pripojení nakódovať a zaregistrovať. Inak povedané, dotyčný mechanik by mal určite vedieť, čo robí. Zlodejovi tým každopádne život skomplikujete a možno sa na vaše auto úplne vykašle.

Falošná diagnostická zásuvka sa dá napojiť namiesto originálnej, ale je vhodné, aby sa aspoň tvárila, že je funkčná. Skúsený zlodej „mŕtvu“ krabičku veľmi rýchlo odhalí a dáte mu šancu uspieť, ale aj toto riešenie určite predlžuje jeho čas potrebný ku krádeži.

Autoalarm je dnes možné objednať za pomerne rozumné ceny, má to ale dva háčiky. Tou prvou je kompatibilita takého zariadenia s vašim vozidlom, pretože ak niečo nechcete (napríklad) na sídlisku riešiť, tak sú to opakované nočné falošné poplachy a neustály hluk, ktorým obťažujete susedov. Tým druhým zase cena perfektnej montáže tak, aby sa nestávalo vyššie spomínané.

Imobilizér sa dá do auta tiež namontovať dodatočne, čiastočne však platí to, čo pre autoalarm. Potrebujete skúseného mechanika, ktorý vie, čo robí, aby sa vám nestalo, že nenaštartujete ani s originálnym kľúčom. Pravdou však je, že podobné zariadenie dokáže každého zlodeja slušne potrápiť, aj keď daný model vozidla pozná a teoreticky s takou prekážkou i počíta.

Mechanická zábrana sa môže zdať v dnešnej dobe prekonaná, ale nie je tomu tak. Predstavte si dve rovnaké autá na parkovisku stojace vedľa seba. Jedno z nich má napríklad „papuču“. Nesmejte sa, poznám človeka, ktorý ju denne používa na sídlisku a spokojne zaspáva každý večer. Ktoré vozidlo vyberie zlodej. To, ktoré ho zdrží prekonávaním ďalšej prekážky alebo druhé, bez nej. Odpoveď vám asi nemusíme vysvetľovať.

Falošný alarm v podobe jednoduchej blikajúcej diódy po oknom môže tiež vyzerať ako primitívna a zbytočná vec, ale na mnohých hlúpejších zlodejov to môže by dostatočne účinný elektronický repelent, ktorý ich od vniknutia do vozidla odradí.

Mercedes Actros a šikovne schované zariadenie na odpojenie palivového čerpadla

Pomôcok a zariadení, ktoré vám pomôžu zabezpečiť vozidlo proti zlodejom, je dnes na trhu nepreberné množstvo, podstatné však je vedieť si vybrať. Ak to nedokážete alebo nemáte skúsenosti, neváhajte sa obrátiť na špecializované firmy či odborníkov, ktorí vám radi poradia a pomôžu. Nebude to samozrejme zadarmo, ale v porovnaní s tým, čo môžete stratiť, je to väčšinou zanedbateľná čiastka.

Ideálne je tiež nechať si do vozidla či stroja namontovať kombináciu viacerých zabezpečovacích systémov, ideálne mix mechanických zámkov s blokovaním elektroniky. Tým netvrdíme, že o svoje auto nemôžete prísť. Vždy sa nájde niekto, kto skôr alebo neskôr prekoná akýkoľvek systém. Je to však o prevencii pred prípadnými starosťami. Nevidíme totiž dôvod, prečo by sme mali zlodejom uľahčovať život.

foto: Shutterstock