Fiat Doblo je u nás sporadický. Zo 4 súrodencov je ho na cestách najmenej...

Fiat Dobló je v našich končinách trocha podceňovaný model. Ak sa niekoho spýtate na dodávku od Fiatu, skôr vám povie väčšie Ducato a v kategórii Dobla skôr pomenuje sesterské modely od PSA. Pritom sú to prakticky identické modely. Doblo zdieľa totožnú platformu s modelmi Peugeot Rifter, Citroën Berlingo alebo aj Opel Combo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V ponuke je benzínový, naftový aj elektrický model

Model Dobló vznikol v roku 2000, keď prišla prvá generácia. Aktuálna je tu od r2022 a okrem vznetovej či zážihovej verzie priniesla aj elektromobil. Ten je určený skôr výlučne do mesta, nami testovaná vznetová 1.5 BlueHDI bude tvoriť gro predajov a podľa mňa je pre väčšinu aj najlepšou možnou pohonnou jednotkou. Ale nepredbiehajme.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Verzia N1 je neprakticky praktická

Fiat Dobló môžete kúpiť ako plechovú verziu bez zadných okien, ktorá je na predaj so spaľovacími motormi aj ako elektro. Testovaná „osobná“ verzia je k dispozícii len s benzínom a dieselom. Osobnú verziu som dal do úvodzoviek, úplne pre rodinu to asi nebude. Auto je totiž homologované ako N1. Má pevnú mrežu medzi nákladovým priestorom a zadnými sedadlami. Nedá sa ľahko zložiť, je zaskrutkovaná a navyše považovaná za pevnú súčasť auta, takže pri kontrole políciou, alebo na TK to bude problém. Takže ju každý nechá na mieste. To je nevýhoda, lebo znemožňuje plné využitie možného ložného priestoru keď treba prevážať dlhší predmet.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dizajn asi nemá zmysel pri dodávke nejako viac komentovať, je jednoduchý a pritom moderný. Zaoblené hrany v prednej časti vyzerajú naozaj pokrokovo, i keď je snáď celý nárazník zameniteľný so súrodencami z Francúzska a Nemecka. Medzi prednými svetlami vedia tenký podpis a niekomu by sa mohlo zdať, že pôjde o svetelnú grafiku. To však v tejto triede áut neplatí, skutočne je to len optické prepojenie predných svetiel.

Len halogény?

Keď už sme pri svetlách, treba spomenúť, že nič lepšie ako halogén tu kúpiť nemôžete. A to je škoda, keď v dnešnej dobe LED svetlá v základe ponúka už vo všetkých modeloch aj Dacia (okrem elektrického Springu). Nechcem tvrdiť, že svietia zle, ale po toľkých testoch nových áut s LED svetlometmi aj z najnižšej kategórie, je toto už výbava, ktorú by nové auto v roku 2023+ malo mať. Prospieva to aktívnej bezpečnosti a uľahčuje cestu v noci. Ak nie sú v základe, mohli byť aspoň za príplatok v nejakom pakete. Možno po prvom facelifte pribudnú, no na ten bude treba pár rokov počkať...

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Sériovo Dobló stojí na 16-palcových diskoch. Príplatkové sú 17-ky, avšak to asi nie je ani potrebné. Jazdné vlastnosti naloženie tovaru dramaticky zhoršuje. Tu treba dodať, že za to nemôže obutie či disky. My sme Doblo zaťažili 500 kg a odjazdili testovaciu trasu.  Ako sa s pol tonou nad a za zadnou nápravou správalo? Na diaľnici pri rýchlostiach nad 90 km/h bolo cítiť nepríjemné plávanie zadnej časti. Stačilo rýchlejšie auto, ktoré nás predbiehalo a celé Dobló sa nepríjemne zvlnilo. Pritom maximálneho zaťaženia sme boli ďaleko, avšak celý náklad uložený len vzadu nad a za zadnou nápravou spravil svoje. Dostali sme sa totiž k maximálnemu zaťaženiu zadnej nápravy a takto Dobló určené skôr na prepravu pasažierov jazdiť často asi nebude. Treba však na to myslieť a ak to dovolí charakter nákladu, umiestnite ho čiastočne aj do priestoru pre pasažierov (samozrejme s mierou).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Aký je interiér?

Keďže sedadlo vodiča sa dá nastaviť skutočne veľkoryso, za volantom si nájde miesto každý. Rád sedávam čo najnižšie, avšak v tomto aute mi najviac vyhovoval vyšší posed, ktorý umožňoval, že som aj pri 181 cm videl na koniec kapoty. Keďže je relatívne vysoko a dosť zaoblená, pri najnižšie nastavenom sedadle som nevidel až na koniec a nedokázal som dobre odhadnúť, pokiaľ môžem parkovať.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Perfektné budíky aj množstvo odkladacích miest

Interiér však nemá v čom prekvapiť a to nemyslím vôbec v zlom. Do dverí sa zmestí 1,5-litrová fľaša, vľavo aj vpravo na palubnej doske sú malé džiaky pohárov, odkladací priestor je aj v strede, ale bez krytu. Ten má priestor nad „budíkmi“, avšak problém je, že nemá žiadnu aretačnú polohu. Vždy vám tak „klepne“ po prstoch, keďže na to zabudnete. Prístrojový panel je prehľadný, v strede je palubný počítač, ktorý zobrazuje všetky potrebné údaje, po stranách má bežné „ručičkové“ ukazovatele. Ako sa to hovorí? V jednoduchosti je krása a tu to platí na 100 %.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Horšie je to s ovládaním klimatizácie, ktoré je dosť zastrčené v stredovej konzole a aj displej má malý a ťažšie čitateľný. Ak si budete chcieť niečo na ovládaní vetrania zmeniť, pravdepodobne na celý panel budete musieť odvrátiť zrak, čo je zbytočne nebezpečné. Pred spolujazdcom je ešte jedna neuzatvárateľná priehradka a pod ňou veľká schránka. Jednoducho na odkladacie priestory sa v novom Dobló sťažovať určite nebudete.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Na kameru sa nespoliehajte

Auto má len jednu zadnú kameru. Ponúka niekoľko výrezov a imituje väčší a širší pohľad okolo auta po načítaní prostredia. Kým prostredie načítané nie je, plocha je šrafovaná. Je to iste lepšie riešenie, ako s tak veľkým zadkom nemať kameru vôbec, ale na stopercent sa na to spoliehať nedá. Kamera nemá dobré rozlíšenie a obzvlášť v noci sú pohľady takmer nepoužiteľné. Našťastie tu je PDC, ktorý funguje bezproblémov. Trocha skritizujem ovládanie tempomatu, ktoré je na samostatnej páčke vľavo od volantu. Nechápem, prečo sa tých pár tlačidiel nezmestilo na volant, tak budete často hádať, čo vôbec stláčate. Ak sa to naučíte, už to nemusí byť veľký problém, ale ergonomickejšie by boli na volante.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Vzadu v nákladovom priestore nemá čo prekvapiť. Pevná mreža je naskrutkovaná, a ako spomínam vyššie, je veľká škoda, že v nej chýba malý otvor pre dlhšie predmety. Zaujímavo je riešené uchytenie stredného pásu pre zadného pasažiera. Je totiž v strope za mrežou a budete s ním bojovať, než ho prepletiete. Roletka do kufra má 2 úrovne, môžete ju nechať aj nižšie, to využijete, keď budete mať nízke veci a nebudete chcieť, aby vám pri jazde po hrboľatej ceste povyskakovali.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Perfektný diesel

Pod kapotou je známy 1,5-litrový vznetový štvorvalec od PSA. Využíva ho celý koncern Stellantis. V Doblo nie je tak odhlučnený, ako v osobných autách a pri tak surovom stave (auto malo 7 tisíc km) dával o sebe vedieť obzvlášť pri vyšších otáčkach. Na tie sa nedostanete často, ak samozrejme nejazdíte príliš dynamicky. Je spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou (za príplatok aj 8-stupňový automat). Prekvapivo manuál nie je na zahodenie. Motor má max. výkon 96 kW (130 k) a 300 Nm. To sú viac než slušné parametre pre pracovnú a primárne úspornú mašinu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Šikovne sprevodovaná manuálna prevodovka

Pri 90 km/h prevodovka na 6ke motorom „točí“ 1 750 a pri 130 km/h 2 500 ot./min. Netuším, aký je výsledný prevodový pomer v rozvodovke, ale s týmito otáčkami to vychádza pri 6-ke okolo 1:1 v prevodovke a okolo 2,4:1 v rozvodovke. Porovnávam to s jedným zo svojich áut, kde to je presne takto. Odstupňovanie rýchlostí je bezproblémové a aj s pol tonovým nákladom si auto poradilo na Pezinskú Babu či pri výjazde na diaľnicu bez väčších problémov.

Motor nemá vodou chladený medzichladič, ale staršiu a jednoduchšiu verziu s medzichladičom vpredu. To znamená dlhšie vedenie vzduchu a možnú pomalšiu reakciu na stlačenie pedálu, čo sa ale podarilo veľmi šalamúnsky eliminovať. Jazdil som s autami, ktoré mali vodné medzichladiče a oneskorenie pri stlačení pedálu akcelerátora bolo podobné.

Vpredu umiestnený intercooler.

S dieselom treba jazdiť spočiatku opatrnejšie, násobí to fakt dlhšieho zohrievania. Keďže dnešné spaľovacie motory produkujú veľmi málo odpadového tepla, aj v letných teplotách sa motor zohrieval na „budíkových“ necelých 90 °C viac než 7 km jazdy. Ak diesel v produkcii prežije aj ďalšie roky, budú musieť konštruktéri pristúpiť ku chladeným zvodom v hlave, ktoré túto vlastnosť dosť dobre eliminujú.

Perfektná spotreba

Testovací trimix sme odjazdili so spomínaným pol tonovým závažím. Výsledok nás príjemne prekvapil. Fiat uvádza priemernú spotrebu 5,4 až 5,7 l/100 km, nám palubný počítač ukázal 5,6 l/100 km! Pri dieselovom motore je ďalšou výhodou fakt, že či budete jazdiť naložený alebo prázdny, rozdiel v spotrebe bude minimálny. Ja som sa párkrát dokázal na okreskách dostať k hodnotám okolo 4,5 l/100 km, čo je na tak vysoké a neaerodynamické auto perfektný údaj. Diesel tak stále nie je na odpis a v takýchto autách má bez jedinej výhrady miesto a veľký zmysel.

Testovací náklad v podobe 500 kg cementu.

Záver

Či už budete kupovať Berlingo, Rifter alebo Dobló, pravdepodobne vás presvedčí náklonnosť k danej značke alebo väčšia zľava predajcu. S motorom 1.5 BlueHDI je to skutočne úsporné a dostatočne výkonné auto. Na priestor sa vnútri sťažovať nebudete, množstvo odkladacích miest poteší a aj ergonómia je okrem umiestnenia ovládačov klimatizácie je príkladná. Možno by som prijal jednoduchšie demontovateľnú mrežu medzi kufrom a priestorom pre posádku, či otvor pre dlhšie predmety. Inak veľmi vydarené a sympatické auto, ktoré sa nekupuje srdcom, ale rozumom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Typ karosérie: 5-miestna Combi dodávka
Vonkajšie rozmery (mm): 4 403 mm x 2 107 mm x 1 800 V
Maximálny krútiaci moment: 300 Nm
Maximálny výkon: 96 kW / 130 k
Objem nádrže: 53 l
Počet miest na sedenie: 5
Maximálna rýchlosť: 184 km/h
Spotreba kombinovaná: výrobca 5,4 až 5,7 l/100 km, TS test 5,6 l/100 km
Prevodovka: manuálna 6-stupňová
Pohotovostná hmotnosť: 1 505 až 1 592 kg
Úžitková hmotnosť: 688 kg
Rozmery kolies: 205/60 R16
Batožinový priestor: 1 355 l
Základná cena vozidla (EUR): 20 490 € s DPH (verzia 1.2 Puretech M6)
Cena testovaného vozidla (EUR): 23 690 € s DPH (1.5 BlueHDI M6)