O tom, že elektromobil je najvhodnejší dopravný prostriedok v meste, už viete a nemusím sa opakovať. Má však zmysel kúpiť si takýto elektrický automobil na krátke trasy, aj keď raz za čas potrebujete vybehnúť na diaľnicu a prejazdiť viac km mimo miest? Na to sa dozviete odpoveď na konci článku.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Vráťme sa však k elektrickému Kangoo. Existovalo už v predchádzajúcej generácii, preto nie je prekvapením, že prišlo aj v aktuálnej tretej. Aké je však nové Kangoo po stránke ergonómie a využiteľnosti pre vodiča? Vnútri máte pocit, že sedíte v osobnom Renaulte. Či už ide o infotainment alebo digitálny prístrojový štít, všetko vám bude pripomínať osobné auto.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Množstvo odkladacích priestorov

To, čo však jednoznačne pripomenie dodávku sú odkladacie priestory v palubnej doske, priamo nad digitálnym prístrojovým štítom, ktorý je uzatvárateľný a obsahuje aj 2 USB porty s 12 V zásuvkou. V strede palubnej dosky je ďalší odkladací priestor, tentokrát nekrytý. Plastová 1,5-litrová fľaška vody sa zmestí do dverí, mobil aj pod ovládače klimatizácie.

Digitálne stredové spätné zrkadlo

Keď sa vodič pozrie na miesto stredového spätného zrkadla, zostane milo prekvapený z digitálneho displeja.  Ten je za príplatok a aj keď majú oči problém s akumuláciou pri zmene pohľade z diaľky na blízko, určite ho odporúčam. Zvyknutý z bežných áut, kde sledujem všetky 3 spätné zrkadlá, mi v dodávkach stredové spätné zrkadlo vždy chýba. Obraz na ňom je skutočne detailny, funguje dobre aj v noci, autá za vami vás neosvetľujú a vždy máte prehľad o tom, čo sa deje za autom. Neodporúčam podľa neho parkovať, obraz je totiž „nazoomovaný“. Auto s touto výbavou spoznáte podľa strešnej plutvičky. Zadná parkovacia kamera je totiž umiestnená nad EČV a jej obraz sa naopak premieta do hlavného displeja.

Kamera pre spätné zrkadlo. Tá pre parkovanie je umiestnená omnoho nižšie.

Bezdrôtový MirrorLink

Keď už sme pri displejoch, ten pred vodičom s uhlopriečkou 10 palcov je v Renaulte zbytočne podcenneý. Nezobrazuje sa na ňom navigácia, množstvo personalizácie je veľmi „oklieštené“, jednoducho je displej nevyužitý a to je škoda. Chválim však bezdrôtové pripojenie telefónu so zrkadlením, toto ešte pár rokov dozadu nebolo štandardom ani v takom BMW. Bez káblov si tak na obrazovke môžete zobraziť svoju navigáciu Sygic alebo GoogleMaps, čo ocenia vodiči týchto áut.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Kde je B-stĺpik?

Musím pochváliť aretáciu otvorenia predných dverí. Dajú sa otvoriť až pod uhlom 90 stupňov, čo je perfektné. V teste sme mali auto s výbavou Extra Open Sesame, ktorá je špecifická jedným bodom. Najprv si všimnete, že spolujazdcove sedadlo nemá zapínanie pásu bežne na ľavej strane sedadla, ale vpravo. Je to dané tým, že pás je uchytený naľavo od sedadla kvôli chýbajúcemu B-stĺpiku. Každý, kto mi nastúpil do auta na miesto spolujazdca sa sťažoval, že sa buchol o samotný zámok bezpečnostného pásu. Ten by mohol byť trocha nižšie.

Otváranie dverí do 90-stupňového uhla

Avšak celý „highlight“ je v tom, že môžete spolujazdcove sedadlo zložiť do roviny, zadnú mrežu odistiť a otočiť o 90 stupňov k stredu auta a dosiahnuť tak dlhý priestor na prevoz viac ako 3-metrových predmetov. Renault píše o maximálnej dĺžke 3 053 mm. Dokonca aj uchytenie pohyblivej mreže je pevné a neotravuje vás pri jazde na rozbitej ceste nejakými pazvukmi. Nevýhodou bude len vyššia hlučnosť, kedže nákladový priestor nie je odhlučnený a bez pevnej stredovej prepážky sa zvuk dostane aj na miesto vodiča.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Chválim tiež LED osvetlenie nákladného priestoru, ktoré je na inej úrovni, ako nejaká tlejúca žiarovka. Kto niekedy nakladal veci do veľkého a tmavého priestoru mi určite dá za pravdu. A aký by to bol test dodávky, keby sme ju nezaťažili? Užitočné zaťaženie je v prípade tejto verzie 612 kg, my sme ju zaťažili odhadom s 400 kg narezaného dreva. Keďže s takýmto nákladom som nemohol jazdiť rýchlo, skôr odpoviem na otázku spotreby a podovzka. Po zaťažení sa auto správalo prakticky rovnako, ako prázdne.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

To, čo je pre dodávky typické, teda prázdne sú uskákané a nepohodlné, v tomto prípade vôbec neplatilo. Aj bez nákladu je nové Kangoo na úrovni osobného auta z nižšej triedy, s nákladom je to prakticky rovnaké. To isté je aj so spotrebou. K tej sa dostanem neskôr, každopádne rozdiel medzi prázdnym a zaťaženým autom bol v pár percentách. Kto by sa tak bál, že mu elektromobil nebude stačiť, ak ho naloží, tak toho sa bát skutočne nemusí.

Pred motorom však musím spomenúť jednu príplatkovú výbavu a tou sú LED svetlá. Ak sa vždy vyjadrujem pri testoch o skvelých LED svetlách, pri Kangoo som bol z nich sklamaný. Stretávací režim mal na ceste viditeľný tmavšie fľaky, ktoré mi vadili, diaľkový režim okrem prisvetlenia ďalšími diódami ešte celú odrazovú plochu mierne zvýšil. Ani to však nepomohlo, svetlo bolo prakticky všade, ale vôbec nie silné a jasné. A to je škoda, nevyužiť potenciál LED svetiel, ktoré stoja 460 eur aj pre tú najvyššiu líniu výbavy. Aspoň asistent diaľkových svetiel funguje perfektne a nikdy neoslnil žiadne auto oproti.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ale poďme k tomu dôležitému a teda celému pohonnému systému. Elektromotor ponúka 90 kW (120 k) a 245 Nm, teda absolútne dostačujúce hodnoty pre tento typ dodávky. Kapacita batérie je 45 kWh netto, Renault uvádza dojazd optimistických 300 km. V lete a v meste je to reálne dosiahnuteľné číslo, vysoký podieľ rekuperácie možno umožní aj prekročiť túto hranicu. Mimo mesta je to horšie, tam sa dostávate k hodnote 250 km. Kto by však jazdil s elektrickou dodávkou mimo mesto a na dlhšiu trasu? Nuž ja. O tom, že je elektromobil aktuálne v meste najideálnejším pohonným systémom, som už presvedčený. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ale čo dlhšia trasa?

Vybral som sa teda na stredné Slovensko, kde som simuloval sťahovanie dobrého kamaráta. Má teda zmysel si prenajímať dodávku na jeden deň, alebo sa dá spraviť takáto trasa aj s elektrickým Kangoo? Z Bratislavy som vyrážal s plne nabitým akumulátorom a nastavil tempomat na 100 km/h. Viac to nemá zmysel, maximálna rýchlosť je 130 km/h a už pri 110 km/h je spotreba na úrovni 20 a viac kWh. Na odpočívadlo Budča som prišiel s ešte 30 % akumulátora, reálne by som však prišiel až do Banskej Bystrice a určite aj ďalej. Prišlo však nabíjanie.

Nabíjanie do 80 kW, ale rátajte skôr s menšou hodnotou

Renault deklaruje maximálne 80 kW. Mne sa na niektorej nabíjačke s udávanými 100 kW podarilo dosiahnuť 71 kW, po 50 % stavu batérie to začalo klesať. Dojazdu tiež trocha nepomohlo chladnejšie počasie a aj keď má Kangoo E-Tech tepelné čerpadlo a dojazd po zapnutí kúrenia neklesol, spotreba sa zvýšila o približne 2 kWh/100 km. Na diaľnici pri spomínanom tempe 100 km/h ste dokázali ísť za 16 kWh/100 km, v meste som dokázal jazdiť aj za 13 kWh/100 km. Samozrejme som skúsil dobíjanie bežnou 2,3 kW jednofázovou domácou nabíjačkou, z 55 na 100 % to trvalo takmer rovných 12 hodín.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Rekuperácia jednoducho spraví svoje. V režime D je prakticky nespoznateľná, pri presunutí radiacej páky napravo ste v režime B a máte na výber 3 úrovne rekuperácie. Najviac sa mi páčilo, že v režime B2 a B3 už auto rozsvietilo brzdové svetlá, čo pri niektorých modeloch bez tejto funkcie kritizujem a považujem za nebezpečné, ak nesvietia. Takže za mňa palec hore.

Vadil mi však neosvetlený nabíjací port, ktorý je úplne vpredu pod znakom značky. Bez osvetlenia jednoducho vždy v noci musíte vybrať mobil a zasvietiť si, kam strkáte kábel. Kontrolka, ktorá tam svieti, vás ešte viac osvetľuje. Pritom stačila jedna LED, ktorá by veľmi zlepšila komfort pri nabíjaní.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Počas dobíjania auto signalizuje na digitálnom displeji čas potrebný do konca nabitia, výkon nabíjania však neukazuje. V menu si môžete pozrieť aj akčný rádius, kam až prídete s aktuálnym stavom nabitia, ten sa však veľmi nemenil. Tipujem, že to ukazovalo maximálny akčný rádius z daného miesta pri 100 % nabití a nie pri aktuálnom stavu nabitia batérie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Záver

To, že je elektromobil už nielen alternatíva ale podľa ideálny pohonom do mesta, ste sa už dozvedeli v teste. Dá sa reálne odjazdiť aj dlhšia trasa, pri ktorej sa trocha uskromníte a prídete do cieľa o 20 či 30 minút neskôr. Samozrejme s elektrickým Kangoo na dovolenku do Chorvátska nepôjdete a ani to neodporúčam. Avšak nemusíte sa báť ani dlhšej jazdy, nie je to jednoducho elektromobil, ktorý pár km za mesto už musíte dobíjať a báť sa o dojazd.

Z hľadiska využiteľnosti je Kangoo skutočne zaujímavé auto. Či už ide o špeciálnu stavbu v podobe posuvnej stredovej steny alebo digitálna zadná kamera, ktorá má skutočne v takomto type auta opodstatnenie, Kangoo vás osloví aj v tých svojich bežných prednostiach. Množstvo odkladacieho priestoru, pohodolný podvozok aj v nenaloženom stave, veľmi dobre osvetlený nakladací priestor a mohol by som pokračovať. Základná cena začína pod 30 tisíc eur bez DPH, množstvo príplatkových prvkov ju však vedia vyhnať omnoho vyššie. Úplny základ by som neodporúčal, už za tisícku navyše totiž dostanete elektricky ovládané bočné okná, tempomat či manuálnu klimatizáciu.

Typ karosérie: skriňový typ
Vonkajšie rozmery (mm): 4 486 mm x 2 159 mm x 1 808 V
Maximálny krútiaci moment: 245 Nm
Maximálny výkon: 90 kW / 120 k
Kapacita akumulátorov: 45 kWh
Počet miest na sedenie: 2
Maximálna rýchlosť: 130 km/h
Spotreba kombinovaná: 18 kWh / 100km, v meste 15 kWh/100 km
Prevodovka: automatická s pevným prevodovým stupňom / bezstupňová
Pohotovostná hmotnosť: 1 683 kg
Úžitková hmotnosť: 612 kg
Rozmery kolies: 205/60 R16
Objem nákladového priestoru: 3,8 m³ so sklopeným sedadlom spolujazdca
Základná cena vozidla (EUR): 29 700 € bez DPH
Cena testovaného vozidla (EUR): 31 900 € bez DPH