Dáva elektrická dodávka zmysel?

Elektrická dodávka donedávna nedávala zmysel. Krátky dojazd a nízka užitočná hmotnosť boli hlavnými nevýhodami, ktoré len málokto dokázal „prekusnúť“. Peugeot e-Expert Furgon, ale aj sesterský Citroen e-Jumpy či Opel Vivaro-e (všetky zdieľajú tú istú platformu a pohon) však sú na úrovni, kde pre určitý typ podnikateľov zmysel dávajú.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Na začiatok si pri pohľade do cenníka veľa ľudí povie, že elektrický e-Expert je o takmer 10 tisíc eur drahší, nemá zmysel a ďalej nad ním nepremýšľa. To je chyba, keďže základný spaľovací model má slabšiu verziu 1.5 HDI s 75 kW (102 k), manuálnu prevodovku a horšiu základnú výbavu. Porovnateľná výbava s podobným výkonom 2.0 HDI motora už stojí o 7 tisíc menej a to stále nemáte v meste komfortnú automatickú prevodovku.

Tým som chcel napísať to, že nemôžete zlomiť palicu nad takýmto pohonom pri pohľade na cenník, ale treba sa k tomu postaviť racionálne. O lacnejšej prevádzke a prevádzkových nákladoch si povieme viac nižšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Dizajn budem porovnávať s predchodcom. Keďže som odjazdil v minulosti tisícky km s Citroenom Jumpy z roku 2009, budem vedieť priamo porovnať obe generácie (keďže Jumpy a Expert aj v minulej generácii boli defacto dve rovnaké autá). Ako prvá vec, ktorá ma prekvapila, bol nástupný prah. To v predchodcovi nebolo. Či to chýbalo netrúfam odpovedať. Za týždeň som sa totiž nenaučil ho použiť a vždy som nastupoval alebo vystupoval priamo na podlahu auta, čím viac trpela bočnica sedadla. Asi to bude lepšia vec, len si na to treba jednoducho zvyknúť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Zmeny so spätnými zrkadlami

Interiér je skutočne tak blízky k bežnému „osobáku“, že po nastúpení nemáte pocit, že sedíte v dodávke. Veľkým mínusom však boli vonkajšie spätné zrkadlá. Voči predchodcovi sú menšie, čím sa určite zlepšil aerodynamický odpor a hluk, avšak pri parkovaní mi tie veľké „uši“ predchodcu chýbali. Vnútorné spätné zrkadlo v prípade verzie Furgon som veľmi nepochopil, v predchodcovi sme ho nemali a tu je absolútne zbytočné. Ak by ho tam nedali, aspoň mohlo byť auto o pár eur lacnejšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Škoda len halogénov

Menšie spätné zrkadlá trocha nahrádzali zadné PDC, ktoré sú pri aute bez zadných skiel určite užitočné. Trocha ma mrzel fakt, že v testovanom aute neboli príplatkové xenónové svetlá. Tie totiž už nenájdete na veľa nových autách, základné halogény podľa mňa už dnes nepatria do nových modelov, obzvlášť pri takejto cenovke by mohli byť už v sérii, prípadne miesto nich nejaké základné LED. Chápem, že elektrická verzia vychádza zo spaľovacej a tá je lacnejšia a tak sa celý kruh uzatvára.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Čo by som si určite odpustil z príplatkovej výbavy, by bol navigačný systém za 1 200 eur. Stačil by mi Apple CarPlay alebo Android Auto s DAB rádiom za 648 eur a mal by som navigáciu z telefónu. Keď už sme pri telefóne, trocha nerozumiem odkladacej prehriadke v stredovej konzole. Či tá naľavo od volantu, alebo v strede, v oboch prípadoch je jej hĺbka nedostatočná na hociaký telefón a pri každej zákrute vám odtiaľ vypadne. Odkladať si ho do priečinku v strede pod oknom mi nepríde užitočné, stále naňho bude páliť slnko a je odtiaľ ťažko dostupný.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dlhé predmety zmestíte až dopredu

Pod spolujazdcovým dvojsedadlom nájdete otvor, ktorým môžete prevážať aj dlhšie predmety. Dodnes si pamätám, ako táto vec v predchodcovi chýbala a museli sme 5 metrové rúry nechať trčať ešte za obrys otvorených zadných dverí. Tu by sa bez problémov zmestili viac do interiéru a „nepretŕčali“ by až za otvorené zadné dvere.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Chýba lepšie osvetlenie nákladového priestoru

Podlaha nákladového priestoru je oceľová a odporúčam priplatiť za drevenú. V testovačke už schytala niekoľko šrámov a to malo auto len pár tisíc km. Veľmi slabo hodnotím osvetlenie nákladového priestoru. Jedno malé žiarovkové svetlo na konci pri krídlových dverách je skutočne nedostatočné. Pri cene auta by som očakával už LED osvetlenie, najlepšie aj po bokoch v strope. Voči žiarovke by určite ušetrili aj nejaké tie Watty, o lepšom osvetlení pri nakladaní ani nehovorím.

Doslova bludilka tleje nad zadnými krídlovými dverami.

Nosnosť prekvapí

Auto som samozrejme skúsil aj zaťažiť, naložil som doň vyše pol tony kvasu v sudoch alebo 300 kg klavír. Priestorovo som do vnútra dokázal naložiť polystyrén v objeme 3 metrov kubických, po stranách a pod stropom zostával ešte priestor s pár desiatkami cm. Určite sa teraz pýtate, ako zvládol elektromotor záťaž napríklad spomínanej pol tony. Hneď odpoviem že z hľadiska výkonu bez problémov, z hľadiska spotreby s minimálnym navýšením. Ešte dodám, že užitočná hmotnosť v mojej verzii L3H1 bola 835 kg, čo voči spaľovacím verziám (na úrovni niečo cez 1 t) nie je vôbec zlé. Samozrejme, kto jazdí stále plne naložený a využíje každý kilogram v nosnosti, pre neho nebude elektromobil tým pravým. Takých majiteľov je aspoň medzi kuriérmi a rozvozcami po meste minimum.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pohonná jednotka je mne už známa, mal som ju na test v osobnom Peugeote 2008. S maximálnym výkonom 100 kW (136 k) a 260 Nm je dostatočná a pri dodávke skutočne nepotrebujete viac. Na test som mal verziu so 75 kWh batériou, menší 50 kWh akumulátor by bol dostatočný skutočne len v meste na krátkych trasách.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

V meste dá cez 300 km

Bežná spotreba v meste bola na úrovni 20 až 23 kWh/100 km. To isté sa dalo dosiahnuť pri jazde mimo mesta, diaľnica pri 110 km/h stúpla takmer k 28 kWh/100 km. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 130 km/h, ideál na diaľnici je tak tých 110 km/h. S väčšou batériou tak aj po diaľnici bez problémov prejdete cez 200 km na jedno nabitie. Elektrická dodávka však nie je určená na diaľnicu, jej revírom je mesto a práve tam dokážete jazdiť prakticky bez používania prevádzkových bŕzd. Ľahkým výpočtom je jasné, že v meste nebude problém prejsť 300 km a s určitou snahou aj 350 km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Pri štarte začínate vždy v režime Comfort, režim B s vyššou rekuperáciou si vždy musíte aktivovať. Stlačením brzdového pedálu takmer vždy používate aj konvenčné prevádzkové brzdy, pri bežnej rekuperácii s režimom B vám však brzdové svetlá nesvietia. To považujem za riziko, jednoducho brzdný účinok rekuperácie je na úrovni bežného brzdenia spaľovacieho auta, kde sa vám vždy brzdové svetlá rozsvietia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Zvláda do 100 kW nabíjanie

A čo nabíjanie? Ani tu nezaznamenáte takmer žiaden problém. Auto by malo zvládnuť nabíjanie až do 100 kW. Mne sa podarilo dosiahnuť na jednej nabíjačke s takýmto udávaným výkonom hodnotu 93 kW, čo je skutočne perfektný výsledok. Na 50 kW staniciach budete začínať na max 50 kW, pri prekročení 80 % akumulátora vám znížia rýchlosť postupne na 30 kW. Ionity som bohužiaľ nevyskúšal. Tu je to slovo takmer žiaden problém. Stránka ZSE totiž ukazovala prevádzku Ionity v Senci, avšak čerpaciu stanicu Shell rekonštruovali a areál, v ktorom je aj nabíjačka, bol celý oplotený. Aj to je jedna z odvrátených stránok elektromobility. Tiež ma trocha mrzelo, že priestor na nabíjanie nie je osvetlený. Aby ste tak v noci trafili naspäť záslepky, budete si musieť posvietiť telefónom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Dokážete ušetriť

A teraz samotné náklady. Keď by som bral najmenej výhodný paušál od ZSE s fixnou cenou 0,49 centu za kWh nabíjania na rýchlonabíjačke, tak v meste jazdí elektrický Expert za približne 10 až 12 eur na 100 km. Bežný spaľovací ekvivalent nepôjde pod 10/100 km, čo je dnes približne 18 eur na 100 km. Zatiaľ čo však lacnejšiu naftu doma nekúpite, v areáli firmy si budete vedieť cez noc auto nabiť za tarifu približne 20 centov za kWh. Vtedy vás 100 km vyjde na 4 až 5 eur, čo je prakticky štvrtinová cena voči spaľováku. A to už je slušný rozdiel, ktorým sa vám vie drahšia kúpna cena splatiť pod 100 tisíc km.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Lepší a krajší ako predchodca, funguje aj ako elektromobil

Aby som to nepredlžoval. Najnovšia generácia Expertu či Jumpy je pokrok voči predchodcovi a nielen z hľadiska hlučnosti či komfortu sa opäť vyrovnávajú menším osobným autám. Elektrická verzia je perfektná do mesta, kde kuriér nemusí riešiť, či pri každej zastávke vypínať motor, dochladzovať turbo alebo šetriť spojku pri rozbehoch. Kto má vo flotile viac takýchto spaľovacích dodávok a rôznych vodičov, asi vie, o čom píšem. Lacnejšie prevádzkové náklady už po menej ako 100 tisíc km prekonajú spaľovák a kto tak jazdí skutočne mestské trasy, je toto reálna alternatíva.

Typ karosérie: L3H1
Vonkajšie rozmery (mm): 5 309 mm x 2 204 mm x 1 935 V
Maximálny krútiaci moment: 260 Nm
Maximálny výkon: 100 kW / 136 k
Kapacita akumulátorov: 75 kWh
Počet miest na sedenie: 3
Maximálna rýchlosť: 130 km/h
Spotreba kombinovaná: 23 kWh / 100km
Prevodovka: automatická s pevným prevodovým stupňom / bezstupňová
Pohotovostná hmotnosť: 2 220 kg
Úžitková hmotnosť: 835 kg
Rozmery kolies: 215/65 R16C
Objem nákladového priestoru: 6,1 m³ / europaleta 3 ks
Základná cena vozidla (EUR): 31 380 € bez DPH
Cena testovaného vozidla (EUR): 37 720 € bez DPH