Legislatívny tlak na znižovanie emisií vozových parkov má za následok pretláčanie elektrických áut na cesty a do vozových parkov firemných spoločností. Bez ohľadu na to sa však stále zväčšuje skupina zákazníkov, ktorých potrebám vyhovuje elektromobil omnoho viac ako bežné auto so spaľovacím motorom. A rovnako to platí medzi osobnými, aj ľahkými úžitkovými autami. Stále tu však bude veľká skupina zákazníkov, ktorým elektromobily z rôznych dôvodov nevyhovujú a s veľkou prevdepodobnosťou to nezmenia ani nové povinné nariadenia. Práve pre nich preto musia automobilky pripraviť alternatívu, ktorá bude emisne vyhovujúca a prežije aj rok 2035, kedy sa majú výrazným spôsobom sprísniť požiadavky na emisie samotných áut.

A čo takto vodík?

Koncern Stellantis je síce známy svojim aktivitami na poli batériových elektrických áut, no rovnako uvažuje aj nad inými cestami. Veľmi pravdepodobným riešením do budúcna sa javia autá s palivovými článkami, teda elektromobily schopné si na palube sami z vodíka vyrábať elektrickú energiu. Toto riešenie je významné najmä na poli úžitkových áut, pri ktorých neraz rozhoduje aj rýchlosť doplnenia energie na ďalšiu jazdu. A tu má vodík nad batériovým elektromobilom jednoznačne navrch.

Tlakové nádrže na vodík sú umiestnené pod podlahou nákladového priestoru a nijako neobmedzujú jeho objem.

V Stellantise preto nečakajú a po úspešnom vývoji a reálnych skúškach začínajú aj s výrobou ľahkých úžitkových áut poháňaných palivovými člankami. Konkrétne pôjde o osem modelov v dvoch veľkostných segmentoch. Medzi strednými dodávkami ide o Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy, Fiat e-Scudo a Opel Vivaro-e, zatiaľ čo vyššiu ligu veľkých dodávkových áut zastúpia Citroën ë-Jumper, Fiat e-Ducato, Opel Movano-e a Peugeot e-Boxer. Kým stredne veľké dodávky s normovaným dojazdom 400 km a časom naplnenia tlakových nádrží vodíkom za 4 minúty bude koncern vyrábať vo Francúzku, veľké dodávky s dojazdom 500 km a časom „tankovania“ 5 minút začne produkovať v poľských Gliwiciach. Stellantis verí, že technológiu palivových článkov čaká ďalší proces zdokonaľovania a sľubná budúcnosť, ktorá im v budúcnosti zabezpečí minimálne rovnako dôležitú pozíciu na trhu, ako batériovým elektromobilom.

zdroj: Stellantis