Automobilky si svoje úspešné modely chránia ako oko v hlave a radi pripomínajú ich výročia. Ford na to ide rovnako a tak rád zdôrazňuje životné jubileá svojich legiend. Tentoraz je na pretrase úžitkový Transit. Jeho prvá generácia začala z výrobných liniek schádzať už v auguste 1965, pričom šlo o výsledok mimoriadne premyslenej stratégie. Dovtedy totiž automobilka Ford ponúkala dva úžitkové modely rozdielnej veľkosti s výrobou v rôznych kútoch Európy. Najmä ekonómom však bolo jasné, že automobilku tento postup stojí zbytočné peniaze a tak prišiel z vedenia Fordu jasný signál – nástupca obidvoch modelov bude len jeden, príde v niekoľkých verziách a svojimi prepravnými schopnosťami nielen nahradí predchodcov, ale ich v mnohom aj prekoná. A ponesie meno Transit.
Pre každého niečo
„Čistiarne chcú v dodávkach vysoký interiér kvôli rozvozu oblečenia. Pekári zasa dodávky s vysokou strechou, aby sa do nich zmestilo množstvo políc, ktoré potrebujú. Zeleninári požadujú nezvyčajne široké priehradky. Cukrárne potrebujú priestrannejší interiéri,“ hlásali reklamné materiály k modelu Transit z roku 1967. A neboli ďaleko od pravdy, Transit skutočne vznikol preto, aby uspokojil každého a zároveň prispel k vyššej efektivite prepravy. A ako ďalej uvádza Ford, prvá generácia dodávky Transit vznikla preto, aby podnikatelia, počnúc nezávislými záhradnými architektmi až po veľké nadnárodné spoločnosti, zvládli viac práce, a to oveľa efektívnejšie a vo väčšom pohodlí. Napríklad rovná ložná plocha zaručuje viac miesta a ľahšie nakladanie. A vďaka motoru vpredu sa zážitok z jazdy viac približuje osobnému automobilu. K dispozícii boli dva benzínové motory. Základom bol štvorvalec s objemom valcov 1,7 l (54 kW/74 k), nad ním bol väčší dvojliter naladený na 63 kW/86 k. Pre záujemcov o naftový agregát bol v ponuke aj atmosférický diesel Perkins so skromným výkonom 32 kW/44 k.
Zákazníci modelu Transit sa navyše od samého začiatku mohli oprieť o rozsiahlu sieť predajcov Ford. A hoci v prvých troch mesiacoch sa výroba vozidiel Transit zameriavala na dodávky s krátkym rázvorom, čoskoro pribudol všestranný variant s dlhým rázvorom či verzie chassis cab, minibus a kombi určené na široké spektrum využitia. Už v roku 1966 sa na Transit spoliehali rôzni prevádzkovatelia veľkých vozových parkov, ako napríklad policajné zložky, železničné a plynárenské spoločnosti či dokonca armáda. Oddelenie Special Vehicle Operations automobilky Ford dokázalo rýchlo vybaviť požiadavky na úzko špecializované vozidlá Transit slúžiace na mimoriadne účely. „Každý Transit má v sebe know-how, ktoré sa budovalo šesťdesiat rokov, a každá nová generácia vychádza zo spätnej väzby a skúseností našich zákazníkov,“ hovorí Hans Schep, generálny riaditeľ divízie Ford Pro v Európe. „Digitálne riešenia od divízie Ford Pro sú dnes zárukou, že naša ponuka vozidiel Transit sa môže vyvíjať rýchlejšie než kedykoľvek predtým, aby mohli lepšie slúžiť našim zákazníkom a aj v budúcnosti stáli na čele z hľadiska produktivity,“ dodáva Schep na záver.