Minulú jeseň sa európske inštitúcie dohodli na zákaze predávať nové osobné automobily a ľahké úžitkové vozidlá, ktoré produkujú výfukové emisie po roku 2035. To znamená zákaz predaja nových benzínových a naftových áut. Tento návrh sa však netýka ťažkej nákladnej dopravy. Tento rok chce Komisia predstaviť nové emisné štandardy pre kamióny či autobusy. Zverejniť by ich mala 14. februára.

V Bruseli sa v uplynulých mesiacoch diskutovalo najmä o tom, či Komisia aj pri kamiónoch a autobusoch pôjde cestou de facto zákazu, aký sme videli pri osobných autách. Uniknutá verzia návrhu so zákazom v roku 2035 nepočíta. Ako najskorší možný termín Komisia uvádza rok 2040. Nie je však isté, či k zákazu vôbec dôjde.

Uniknutý návrh ráta so súčasnými cieľmi zníženia emisií oxidu uhličitého pre roky 2025 a 2029. Ďalšie dátumy dokument nešpecifikuje. Obsahuje však tri nasledovné „vykazovacie obdobia” – od 2030 do 2034, od 2035 do 2039 a od 2040 ďalej.

Návrh emisných štandardov ďalej rozširuje požiadavky na ďalšie skupiny ťažkých úžitkových vozidiel, ako sú napríklad stavebné vozidlá, odhŕňače alebo posýpače. Komisia by mala stanoviť cieľ aj pre výrobcov mestských autobusov, podľa ktorého budú musieť predať určitý počet bezemisných vozidiel. Podiel ani dátum zatiaľ stanovený nie je.

Životnosť kamiónov? Na západe 18, na východe až 28 rokov

Jedným z argumentov, ktoré Komisia použila na zdôvodnenie zákazu predaja nových benzínových a naftových áut od roku 2035, bola dĺžka životného cyklu osobných vozidiel. Priemerná životnosť áut v západnej Európe je 18 rokov, vo východnej Európe až 28 rokov, uvádza štúdia publikovaná v časopise European Transport Research Review.

„Vzhľadom na právny záväzok Európskej únie stať sa klimaticky neutrálnou budú musieť byť takmer všetky autá v roku 2050 bezemisné,” napísal viceprezident Európskej komisie Frans Timmermans v decembri minulého roku.

„Ak zoberieme do úvahy životnosť vozidiel, 2035 je správny čas,” dodal.

„S 18-ročnou priemernou životnosťou nákladných vozidiel v Európe by bol rok 2040 pre klímu príliš neskoro,“ skonštatoval pre EURACTIV analytik bruselského think tanku Transport & Environment (T&E). T&E vyzvala, aby Komisia stanovila dátum konca predaja nových naftových kamiónov na rok 2035.

Po konkrétnom dátume volá aj časť priemyslu vrátane logistického gigantu Maersk či výrobcovia spotrebného tovaru Unilever, Henkel a PepsiCo.

Pripravte infraštruktúru, vyzýva priemysel

Predstavitelia automobilového priemyslu sú s uniknutou verziou návrhu spokojní. Teší ich najmä fakt, že sa Komisia nedotkla cieľov pre roky 2025 a 2029. „Sprísnenie cieľa do roku 2025 je nereálne vzhľadom na vyspelosť technológií na trhu a požiadavky na dodaciu dobu,“ povedal pre EURACTIV hovorca nemeckej organizácie automobilového priemyslu VDA.

Skutočnosť, že súčasný návrh noriem CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá s tým nepočíta, je pozitívna,“ dodal. VDA vyzýva, aby zákonodarcovia pripravili nabíjaciu a dopĺňaciu infraštruktúru na masívny rozvoj batériových a vodíkových kamiónov.

Rozhodujúcim predpokladom dosiahnutia ambiciózny cieľov je dostatočne hustá sieť nabíjacích bodov a vodíkových čerpacích staníc. Na skutočné dosiahnutie ambicióznych cieľov je rozhodujúcim predpokladom dostatočne hustá sieť elektrických nabíjacích a vodíkových čerpacích staníc pre ťažké úžitkové vozidlá v celej Európe,“ povedal hovorca s tým, že „v súčasnosti to nie je ani zďaleka realizované“.

Ciele pre nabíjacie a čerpacie stanice sú definované v nariadení o infraštruktúre alternatívnych palív (AFIR), o ktorom v súčasnosti rokujú európske inštitúcie. Európsky parlament chce mať nabíjaciu stanicu pre batériové elektromobily na každých 60 kilometroch pozdĺž hlavných ciest a vodíkovú na každých 100 kilometroch. Členské štáty sú proti týmto ambicióznym cieľom. Obávajú sa vysokých nákladov.

zdroj: euractiv.sk
foto: cz.depositphotos.com