Práve vďaka nostalgii a sentimentu sme boli v priebehu nasledujúcich dekád (kedy 1203 húfne mizla z ciest a zvyčajne smerovala na vrakovisko či rovno vo vysokej pece) schopní na väčšinu toho zlého zabudnúť. Z podceňovaného a vysmievaného automobilu sa pomaly a potichu stávala nenápadná legenda, ktorá s pribúdajúcim časom rástla a dospelo to až do stavu, kedy táto dodávka začína byť vyhľadávaným veteránom.

Oficiálny projekt Škody

Ak vás posledná veta pobavila, vedzte, že nie sme sami, kto si myslí, že si toto auto zaslúži trochu viac úcty. Podobný názor má aj samotná mladoboleslavská automobilka, alebo presnejšie povedané jeden z jej dizajnérov, ktorý v rámci oficiálneho projektu nazvaného „Ikony v novom kabáte“ predstavil práve modernú reinkarnáciu Škody 1203.

Škoda 1203

V predchádzajúcich častiach série o československých ikonách ciest návrhári Škody vytvorili novodobé verzie modelov Voiturette A, Popular Monte Carlo, Felicia a 130 RS, ktoré boli mimoriadne populárne aj vo svojej dobe. Naopak 31-ročný dizajnér užívateľského rozhrania škodoviek Daniel Hájek, ktorého prácu môžete vidieť v interiéri aktuálnej Octavie či elektrického Enyaqu iV, si vybral niekdajšieho outsidera. Prečo?

„Také auto vo verzii valník máme u babičky a deda na záhrade, ale už je nepojazdná.“ A keď vzápätí dodá, že „to bolo vlastne moje prvé auto, ktoré sme ako pracovný stroj používali na poli a už v pätnástich rokoch som si ho mohol občas naštartovať a sem tam sa s ním po poli aj zviezť“, je zrejmé, že jeho voľba nebola náhodná.

Škoda 1203

Daniel Hájek však tvrdí, že jeho výber nemá len nostalgické dôvody. „Áno, bavil som sa o tom s kolegami, že keď mám skúsenosti s 1203, mohol by som ju skúsiť oživiť pre nové tisícročie. Domnievam sa ale tiež, že by také auto Škode dnes pristalo,“ hovorí dizajnér a jedným dychom dodáva, že toto vozidlo nepochybne stelesňuje aktuálne hodnoty značky, ako je praktickosť a veľký vnútorný priestor.

„Chcel som, aby z mojej štúdie bolo cítiť, že je to to auto, ale aby to zároveň nebolo prvoplánové retro riešenie. Navrhoval som moderné auto s odkazom na legendu a chcel som, aby bolo nadčasové,“ pripomína Daniel Hájek.

Škoda 1203

Aj preto dostala jeho 1203 takzvaný dvojitý šilt s pretiahnutou prednou časťou strechy a masky chladiča. Len tie rysy mali byť o niečo ostrejšie, v duchu súčasného dizajnu mladoboleslavskej značky. „Dlho som premýšľal, ako odkázať na kruhové svetlá originálu, ktorý by ale bol výrazným retro prvkom. Preto je na aute len ich náznak, ale inak je tu nová svetelná signnatúra.“

Daniel hovorí, že jeho (bohužiaľ len virtuálna podoba) 1203 stojí na platforme koncernového Volkswagenu Transporter, ale kľudne by mohlo ísť aj o elektromobil, ktorý by umožnil ešte lepšie využitie vnútorného priestoru. Aj keď sa autor s ohľadom na povahu svojej práce zaujíma o infotainment, v jeho návrhu by ste ho nenašli. Hájek hovorí, že by jeho miesto zastúpil moderný telefón. A ešte jedna zaujímavosť. To, čo vidíte pred sebou, bolo pôvodne nakreslené obyčajným guľôčkovým perom a dodatočne dofarbené v počítači. Čo je presne ten štýl práce, ktorý Daniel Hájek používa.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov