Linku 61, ktorá spája Hlavnú stanicu s letiskom, budú od soboty 3. februára 2024 obsluhovať nové trolejbusy, pričom na úseku bez trolejového vedenia bude využívaná energia z batérií vozidla. Zmena pohonu z doterajšieho naftového na elektrický predstavuje dôležitý ekologický aspekt.

Spolu s nasadením nových trolejbusov príde aj k zlepšeniu intervalu v najvyťaženejších časoch z 10 na 7-8 minút (popoludňajšia špička), čo v priemere celoročne zvýši kapacitu o 21 %. Nové vozidlá sú kapacitnejšie v porovnaní so súčasne nasadzovanými autobusmi a zároveň ponúkajú priestory na komfortnú prepravu batožiny.

Megatrolejbusy majú dĺžku 24 metrov

Zlepšenia sa dočká linka 71, na ktorej budú nasadené veľkokapacitné MEGAtrolejbusy. Aké sú ich parametre? Dĺžka vyše 24 metrov, dva harmonikové kĺby, tri články a kapacita až 180 cestujúcich. Ide o vozidlo typu Škoda Solaris 24m. Na trase linky sa tak oproti doterajším 18-metrovým vozidlám zvýši kapacita jednotlivých spojov o takmer 50 osôb, čo pocítia obyvatelia Vrakune, Podunajských Biskupíc, Ružinova, ale aj cestujúci smerujúci do biznis centier na Prievozskej ulici. Linka 71 zvládne aj nárazový dopyt cestujúcich, keď príde na Hlavnú stanicu viacero vlakov naraz.

Na bratislavskú linku 40 budú čoskoro nasadené nové kĺbové 18-metrové trolejbusy Škoda 27 Tr Solaris s batériovým pohonom, ktoré nahradia 12-metrové trolejbusy s dieselovým agregátom. Spolu s navýšením počtu spojov v najvyťaženejších časoch (rána pracovných dní a víkendové popoludnia) príde k výraznému zvýšeniu ponúkanej kapacity o 53 % (v priemere celoročne).

Výkonná klimatizácia, determálne sklá aj pokročilý informačný systém

Po ukončení zácviku vodičov budú v marci zaradené do premávky aj nové 12-metrové trolejbusy s batériou. Ide o model SOR TNS 12. V tejto súvislosti príde k zlúčeniu liniek 41 a 44 do novej trasy linky 44: Koliba – Hodžovo nám. – Hrad – Búdková – Drotárska cesta – Hroboňova – Hlavná stanica.

Na úsek trasy bez trolejového vedenia bude využívaná energia z batérií vozidla. V lete budú nové klimatizované trolejbusy nasadené aj na linku 33. Nahradia staré neklimatizované vozidlá, ktoré na Dlhé diely jazdia od roku 2006.

Nové trolejbusy majú výbavu, ktorá je už cestujúcim dobre známa z iných doposiaľ zakúpených vozidiel. Ide najmä o výkonnú klimatizáciu, determálne sklá, ale aj pokročilý informačný systém. Na informovanie cestujúcich slúžia veľké obrazovky zobrazujúce prestupy v reálnom čase, zvukové hlásenia aj pre nevidiacich a veľký farebný LED panel na prednom čele vozidla, ktorý zobrazuje okrem iného aj čas do odchodu z prvej zastávky na trase.

V 1. štvrťroku 2024 bude takto zaradených do premávky dokopy 50 nových trolejbusov s batériou, ktorých nákup bol spolufinancovaný z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Aj vyššie uvedené informácie potvrdzujú, aký pozitívny rozdiel dokážu urobiť nové vozidlá z hľadiska kvality verejnej dopravy.

Zdroj: DPB