Ruská novinka vyzerá podľa vonkajších panelov karosérie ako mierne zmodernizovaná verzia predchádzajúceho modelu Next s inými svetlami a nárazníkmi, v skutočnosti je však GAZelle NN z väčšej časti vážne novým automobilom, ako naznačuje aj jej označenie, ktoré je skratkou od New Next.

Tým zásadným kusom novej techniky je platforma, ktorá sa stane na dlhé roky základom nielen pre NN ale i ďalšie plánované budúce modely. Rusi neskromne tvrdia, že práve nové šasi a prvé auto na ňom postavené posúva domáci automobilový priemysel z analógovej do digitálnej ligy.

GAZelle NN

Tieto sebavedomé slová automobilka odôvodňuje pokrokovou elektronickou architektúrou, ktorá umožnila konštruktérom zaradiť do výbavy modelu NN pokročilé asistenčné systémy, takže nový GAZ bude mať nielen ABS či trakčnú kontrolu, ale tiež elektronické rozdelenie brzdnej sily, stabilizáciu, brzdového asistenta i pomocníka s rozjazdom do kopca.

Nafta, LPG, CNG, beznín i elektrika

Nová platforma je navyše navrhnutá tak, aby poskytla miesto rozmanitým pohonným jednotkám. Okrem štandardných naftových motorov sa pod prednou kapotou „Gazely“ postupne objavia atmosférické trojlitrové agregáty Evotech schopné jazdiť na stlačený zemný plyn (CNG) alebo na kombináciu LPG/benzín. Trochu nečakanou novinkou je tiež chystaný elektrický variant, aj keď s ohľadom na ruské ambície vstúpiť na európske trhy nakoniec nejde o až takú prekvapivú informáciu.

GAZelle NN

Základom ponuky pre zákazníkov na starom kontinente majú byť každopádne dieselové motory. GAZ spolupracuje na domácej pôde s nemeckým koncernom Volkswagen, a práve VW bude pre Rusov dodávať staršie dvojlitrové štvorvalce TDI s označením EA189. Pochádzajú z obdobia aféry Dieselgate, svojho času však boli schopné plniť len emisnú normu EU5. Agregáty montované medzi predné kolesá GAZelly sú prepracované a aktuálne zvládajú aj EU6.

Tento vznetový motor bude mať maximálny výkon 136 koní a najvyšší krútiaci moment 340 newtonmetrov. Ak sa vám to zdá byť málo, budete mať možnosť objednať si ako druhú alternatívu radový štvorvalec Cummins F2.8. Táto preplňovaná jednotka s objemom 2,8 litra bude mať 170 koní a krútiaci moment 360 Nm.

Bez ohľadu na zvolený spaľovací motor bude jedinou alternatívou šesťstupňová manuálna prevodovka 6MKPP. Ide o skriňu z vlastného vývojového centra, je navrhnutá tak, aby zvládla maximálny krútiaci moment 450 newtonmetrov a podľa tvorcov je jej životnosť minimálne 300 tisíc kilometrov.

Úplne prvé modely GAZelle NN, ktoré sa dostanú na trh, majú maximálnu hmotnosť 3,5 tony a budú dostupné buď ako valník s výklopnou korbou alebo klasická oplechovaná dodávka. Postupom času a s plným nábehom produkčnej linky budú dostupné verzie s celkovou hmotnosťou od 2,5 do 4,6 tony a tiež v neprebernom množstve rôznych modifikácií.

GAZelle NN

Ponuka bude začínať holým šasi, jednoduchou trojmiestnou kabínou a krátkym rázvorom a od nej sa potom bude rozvíjať rôzna vzdialenosť náprav, dĺžka, výška i typ karosérie. Nemá zmysel vymenovávať všetky dostupné prevedenia, bude ich skrátka veľa a ich počet nepochybne rozšíria firmy na špeciálne nadstavby.

Kompletne nový je tiež dizajn kabíny, aj keď vlastne... nie úplne. GAZ predstavil model NN ako prototyp na výstave Komtrans v roku 2019, pričom vystavené auto malo moderný multifunkčný volant. Ten sa však do sériovej výroby z nejakého dôvodu nedostal a novinka namiesto neho dostala ten starý z výbehového auta Next.

GAZelle NN

Inak je ale interiér vážne nový. Nájdete v ňom multimediálny systém s veľkým 9-palcovým dotykovým displejom, automatickú klimatizáciu, elektro-hydraulicky ovládanú parkovaciu brzdu, štartovacie tlačidlo, štandardne dodávaný airbag pre vodiča ale tiež ergonomickú sedačku so vzduchovým dofukovaním.

Nechýba tu ani množstvo odkladacích priestorov a priečinkov, klimatizovaná schránka pred spolujazdcom, osvetlenie LED či dva porty USB pod stropom, ku ktorým je možné pripojiť palubnú kameru i tachograf. Operadlo prostrednej sedačky sa dá sklopiť a využiť ho ako odkladací stolík a má i držiak na nápoje.

GAZelle NN

Nová GAZelle NN sa začala oficiálne vyrábať len pred pár dňami, výrobca však už v tejto chvíli prijíma objednávky aj na európskych trhoch. Slovenskú cenu zatiaľ nepoznáme, ale môžeme vám ponúknuť po prepočte aspoň tie české, ktoré zrejme nebudú výrazne iné ako tie u nás.

Najlacnejšie bude šasi s motorom VW za 18 280 eur bez DPH a dodávku s identickým štvorvalcom kúpite za 19 460 eur bez dane. Tie isté verzie s motorom Cummins budú dostupné za 20 640, respektíve 21 420 eur, samozrejme tiež bez DPH.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

zdroj: GAZ