História diaľkovej dopravy je plná vynálezov a zlepšení, ktoré spríjemnili cestovanie a posunuli segment luxusných ťahačov zasa o kúsok ďalej. Pravdepodobne nič sa však nevyrovná novému druhu "veľkej" kabíny umožňujúcej dlhodobý pobyt až dvojčlennej posádke, prípadne vodičovi v komforte podobnom obytnému autu. V prípade holandskej značky DAF sa vysoká kabína Space Cab objavila v polovici 80. rokov.

Spočiatku bez vysokej strechy

Ako uvádza samotný DAF, posun v diaľkovej preprave odštartoval prudký rozmach dopravy smerom na Blízky východ (v 70. rokoch). Práve v tomto období sa totiž objavila nová verzia modelového radu 2800 s kabínou upravenou pre viactýždňové cestovanie. Dostala pomenovanie DAF 2800 Supercontinental (max. výkon 310 k) a posádke dopriala vlastný sporák s niekoľkými horákmi, chladničku, pohodlné lôžko, potravinovú skriňu a nádrž na 100 l pitnej vody.

Nízka kabína prvých diaľkových verzií DAF 2800 Supercontinental určených na niekoľkotýždňové cesty disponovala dovtedy nevídanou výbavou.

V roku 1982 však prišla skutočná „bomba“, pretože sa vo výrobe objavila novinka s označením DAF 3300 (max. výkon vzrástol na 330 k) a vysokou kabínou Space Cab. V nej pribudlo viac odkladacích priestorov, vnútorná výbava bola ešte premyslenejšia a bohatšia, ale najmä sa dalo v kabíne postaviť. Disponovala dvojicou lôžok (pod spodným pribudli nové odkladacie boxy) a nad čelným oknom vznikla akási „vstavaná skriňa“. Nové kabíny vznikali v oddelení špeciálnej divízie automobilky DAF zaoberajúcej sa stavbou vojenských verzií a spacích nadstavieb. Kabína Space Cab zaznamenala tak veľký úspech, že ju začal DAF ponúkať aj k pôvodnej verzii 2800.

Kabína Space Cab sa výbavou vyrovnala luxusným karavanom.

Rok 1985 znamenal ďalší krok a predstavenie novej vlajkovej lode DAF 3600 ATi (Advanced Turbo Intercooling), ktorá dostala z motora s objemom 11,6 l maximálny výkon až 364 k. Práve tento model sa stal akýmsi „zberateľským artiklom“ a je vyhľadávaný zberateľmi a priaznivcami úžitkových youngtimerov. Do istej miery to však platí aj o verziách 2800 a 3300 Space Cab. V čase predstavenia verzie 3600 mali totiž „hranaté“ DAF-y radu 2800 – 3600 už 12 rokov a ich produkcia sa schyľovala ku koncu (ich nástupcom bol legendárny DAF 95). Verzií Space Cab sa tak vyrobilo veľmi málo. Aj napriek tomu však dokázali zaujať a ukázať, že Holanďania na trhu rozhodne nenechajú Volvu s jeho líniou Globetrotter voľné pole pôsobnosti.

Vlajková loď DAF 3600 ATi Space Cab je dnes vyhľadávaným úžitkovým youngtimerom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov