Pohotovostná hmotnosť tohto večne hladného stroja je úctyhodných 32 tisíc kilogramov, s jeho presunom po diaľniciach či na dlhšie vzdialenosti ale problém mať nebudete. Kolesá jeho štyroch náprav roztáča preplňovaný vznetový šesťvalec s výkonom 500 koní, takže mobilný štiepkovač sa dokáže rozbehnúť na 80 kilometrov za hodinu a naviac cestou za prácou nemá problém prejsť aj náročnejším terénom.

Ak chcete vidieť, čo táto mechanická hračka presne robí, odporúčame pozrieť sa na priložené video. Je to skutočne dych berúci stroj. Celé stromy drví vo svojich útrobách rýchlosťou, ktorou obvykle chrúmete tyčinky pri televízii. Keď ale zistíte, čo poháňa jeho hlavný bubon, asi vás schopnosti nemeckého vozidla na výrobu biomasy neprekvapia.

štiepkovač Jenz

Aby konštruktéri nemuseli riešiť odoberanie sily z pohonnej jednotky, pridali do zadnej časti druhý agregát. A pre istotu ešte väčší než ten, ktorý štiepkovač poháňa vpred. Je to opäť preplňovaný radový šesťvalec, v tomto prípade ale Caterpillar C18 s objemom 18,1 litra. Má až 776 koní a bez problémov dokáže zlikvidovať strom z tvrdého dreva s priemerom 60 centimetrov. 

S apetítom bobra

Stromy z mäkšieho dreva môžu mať priemer dokonca 80 cm a možno by zvládol ešte i väčšie kusy, ale samotný otvor na vťahovanie kmeňov má výšku „len“ 82 centimetrov. Šírka je pre zmenu 120 cm, takže menšie dreviny môže hltať po celých kopách. Pustite Jenz HEM 821 DQ Cobra Hybrid naplno a za hodinu vám dokáže vyrobiť neuveriteľných 400 metrov kubických biomasy.

Možno ešte o niečo zaujímavejšie než samotná drvička dreva, je kabína Jenzu. Aby mal vodič lepší výhľad a celkovo dokonalý prehľad o situácii, jeho pracovisko zdvíha do výšky hydraulika a naviac sa môže i otáčať. To samozrejme znamená, že medzi prednými kolesami a klasickým volantom nie je žiadna priama mechanická väzba. Radi by sme vám napísali, že o natáčanie kolies sa stará ďalší lineárny hydromotor, ale práve týmito zaujímavými detailmi sa Nemci akosi zabudli pochváliť a tak len hádame, ako by to mohlo fungovať. 

Nech už ale riadenie vyriešili konštruktéri Jenzu akokoľvek, stroj má pochopiteľne homologizáciu na bežné cesty a je fascinujúcou ukážkou toho, ako dnes vyzerá priemyselné spracovanie drevín, ak má byť zároveň i mobilné.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

zdroj: Jenz