Mnohí tvrdia, že elektrická energia je budúcnosťou našej dopravy. O tom by sa nepochybne dalo dlho a vášnivo polemizovať, tu a teraz by sme však radi dali ideologický balast a emócie nabok a pozreli sa na nový batériami poháňaný úžitkový Mercedes skrz fakty a praktické skúsenosti z bežnej premávky. Než sa tak stane, dovoľte na úvod pár základných informácií a stručný súhrn technických parametrov.

Povinná elektrická alternatíva

Elektrický eSprinter sa začal predávať v roku 2020 ako alternatíva pre tých podnikateľov, ktorí potrebujú so svojimi dodávkami jazdiť výlučne na kratšie vzdialenosti v mestách s emisnými zónami, alebo sú sami presvedčení, že práve táto forma pohonu je tá najekologickejšia a do aglomerácií najvhodnejšia. Pravdou je, že batériová dodávka s hviezdou vznikla hlavne preto, že politika únie tlačí automobilky pod hrozbou obrovských pokút do výroby elektromobilov, a im neostáva iná možnosť, než sa podriadiť.

Práve kvôli tejto skutočnosti vznikol aj eSprinter. Dodáva sa výlučne ako skriňová dodávka s vyššou strechou, rázvorom 3924 milimetrov, pohonom prednej nápravy a v jednom výkonovom variante. Jeho predné kolesá roztáča cez jednostupňovú prevodovku asynchrónny elektromotor so stálym výkonom 70 kW, teda 95 koní a krátkodobo je schopný vyprodukovať maximálnych 85 kW, inak povedané 116 koní. Najvyšší krútiaci moment kompaktnej jednotky je 295 newtonmetrov, ktoré máte pod pravým pedálom už od 200 otáčok za minútu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Čo môžete v rámci pohonu eSprinteru meniť, sú akumulátory. V základe dostanete tri batériové moduly s kapacitou 41 kWh, pričom elektronika vám kvôli ochrane pred hlbokým vybitím dovolí využívať 35 kWh. Druhou možnosťou sú štyri moduly s celkovou kapacitou 55 kWh, ktoré pre zmenu ponúkajú využiteľných 47 kWh. A ešte pred prvým rozjazdom si môžeme hneď na začiatku povedať, že bez ohľadu na voľbu to ani v jednom prípade nie je veľa. Náš testovaný Mercedes dostal menší zo spomínaných balíkov a s trochou počítania by ste zistili, že jeho zásoby elektrickej energie predstavujú ekvivalent len 10,2 litra nafty.

Ak k tomu prihodíte oficiálne deklarovanú spotrebu 37,1 kWh, vyjde vám, že by dojazd nemal byť ani 100 kilometrov. Normovaný testovací režim každopádne počíta aj s istou rekuperáciou, takže v tabuľke technických parametrov výrobcu nájdete akčný rádius 120 kilometrov. Nás samozrejme zaujímalo, aká je realita.

Navonok nenápadný

Auto sme v prvom rade ani v najmenšom nešetrili. Snažili sme sa ho využívať presne tak, ako s ním bude nepochybne jazdiť každý majiteľ. Tým máme pochopiteľne na mysli maximálne využitie užitočnej hmotnosti a poskakovanie na krátkych trasách v podmienkach veľkomesta. Nepísaným údelom dodávok je totiž priniesť vlastníkom vytúžený zisk, a to je možné predovšetkým pri kompletnom využití všetkých dostupných kapacít. Vodiči by vám mohli donekonečna rozprávať príbehy o tom, ako naháňali čas, váhu či spotrebu. A ako obstál eSprinter v našom redakčnom teste? Možno vás to prekvapí.

Mercedes eSprinter

Elektrická zásuvka sa v Mercedese ukrýva za mohutným výklopným znakom na maske chladiča.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Ako sme už naznačili, zvonku elektrický Sprinter na prvú dobrú prakticky nespoznáte. Na štandardnej karosérii ostal dokonca i pôvodný kryt palivovej nádrže, ktorý v tejto verzii maskuje plastová krytka. Ak budete chcieť „tankovať“ eSprinter, musíte vyklopiť mohutný znak v maske. Pod ním nájdete výklopné dvierka chrániace elektrické zásuvky, len je možno trochu škoda, že niekto nemyslel na ušpinené ruky obsluhy. Predný znak logicky schytáva všetky nečistoty z premávky a predovšetkým v zime vám asi nebude jedno, že s ním musíte manipulovať. Druhým mierne nedomysleným detailom je pozícia diódových svetiel, ktorá vás svojim zafarbením a frekvenciou blikania informujú o komunikácii vozidla s dobíjacou stanicou a stave nabitia akumulátorov. Sú totiž umiestnené v hornej časti celého panelu, takže ktokoľvek len trochu vyšší sa bude musieť kvôli kontrole buď skloniť alebo od auta odstúpiť. Je to samozrejme detail, ale možno by bolo vhodnejšie presunúť LED do spodnej časti.

Náročný na logistiku

Ako zaznelo vyššie, nami testovaný model mal v podlahe baterky s kapacitou 35 kWh, ktoré sa na DC nabíjačke (na jednosmerný prúd) s príkonom 50 kW dokázali nabiť z 20 % svojej kapacity na 100 za 49 minút. V porovnaní s bežným tankovaním nafty je to samozrejme pomerne dlhý prestoj, ale tento čas je stále fajn, ak si môžete medzitým skočiť do nákupného centra na obed. Má to však háčik. eSprinter má výšku 2,68 metra, takže si na nabíjanie v garážach môžete nechať zájsť chuť podobne, ako na to teplé výdatné jedlo. Tým však starosti nekončia. Aj keby ste niekde podobne vysoký vjazd našli, nemali by ste zabúdať na fakt, že auto má dĺžku viac než šesť metrov. A to môže byť problém aj na bežnom vonkajšom parkovisku.
 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Asi nemusíme zdôrazňovať, že pri nabíjaní budete potrebovať pomerne veľkorysý priestor, chápeme ale, ak si hovoríte, že ste na niečo také zvyknutí a stačí si to správne naplánovať. S tým sa nedá nesúhlasiť. Otázkou však je, či ste zvyknutí na to, že vás dodávka začne po 68 kilometroch upozorňovať na nedostatok energie v „nádrži“ a navyše vám obmedzí výkon. Nie, to nie je preklep. S plne nabitými akumulátormi vám oranžová kontrolka eSprintera začne už po necelých sedemdesiatich kilometroch pripomínať, že ste na rezerve. A riadiaca elektronika vám v snahe aspoň trochu predĺžiť dojazd automaticky obmedzí výkon na osemdesiat percent.

Z toho, čo sme v praxi pri plne zaťaženom aute zistili, máte od tejto chvíle zhruba ďalších 17 kilometrov na to, aby ste našli nabíjačku. V opačnom prípade spotrebujete všetku zvyšnú energiu, palubné prístroje rozsvietia červený piktogram s výkričníkom a príslušným upozornením, aby ste okamžite zastavili. Ak to neurobíte, výkon elektromotora opäť (tentokrát zásadne) poklesne a auto je schopné ísť maximálne 35 km/h. Logicky však nie donekonečna. Ostáva vám totiž dojazd cirka dva a pol kilometra. Teda aspoň tak tomu bolo v našom prípade. Potom auto skutočne definitívne zastaví. Už preto, že v tomto momente nedokážete vytiahnuť z nákladového priestoru kanister a zabehnúť na čerpaciu stanicu po pár litrov nafty, asi tušíte, že za volantom eSprintera budete musieť plánovať každú svoju cestu a dojazd do cieľa oveľa presnejšie. A zároveň oveľa zodpovednejšie pristupovať aj k jazdnému štýlu.

Mercedes eSprinter

V priebehu niekoľkých dní sme s eSprinterom najazdili 466 km s priemernou spotrebou 39 kWh/100 km.

Ako už bolo spomenuté, Mercedes sme testovali v reálnych prevádzkových a záťažových podmienkach. Využívali sme jeho plnú prepravnú kapacitu, čo v tomto prípade predstavovalo oficiálne udávaných 1045 kg. Majte však na pamäti, že v závislosti na výbave to môže byť ešte o niečo menšia hodnota. Len pre zaujímavosť, analogický naftový Sprinter s 2,1-litrovým štvorvalcom a výkonom 114 koní ponúka takmer o 400 kg vyššie užitočné zaťaženie. Batérie sme obvykle nabili na 100 percent a jazdili, kým ich kapacita neklesla na 20 percent. V takej chvíli sme s pomocou aplikácie začali pátrať po vhodnej dobíjacej stanici (a neustále si pripomínali nutné obmedzenia dané rozmermi eSprintera i ostávajúcim dojazdom).

Spotreba slušná, len ted dojazd

Celkovo sa nám v priebehu niekoľkých dní podarilo najazdiť 466 kilometrov s priemernou spotrebou rovných 39 kWh na 100 kilometrov. To je len o 1,9 kWh viac, než tvrdí výrobca a ekvivalent približne 11,4 litra nafty na 100 km. Jazdiť s plne naloženou dieselovou dodávkou s váhou tri a pol tony výlučne po meste, prišlo by nám to úplne adekvátne. Z tohto pohľadu považujeme prevádzkovú efektivitu eSprintera za pomerne dobrú. Okrem toho je potrebné brať do úvahy, že by spotreba bola pri čiastočnom využití dovoleného zaťaženia ešte o niečo priaznivejšia.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Maximálny výkon elektromotora: 85 KW (116 koní) pri 9000 ot./min.

Trvalý výkon elektromotora: 70 kW (95 koní)

Najvyšší krútiaci moment: 295 Nm pri 200 ot./min.

Pohon: predných kolies

Využiteľná kapacita akumulátorov: 35 kWh

Udávaná priemerná spotreba: 37,1 kWh/100 km

Udávaný dojazd: 120 km

Pohotovostná hmotnosť: 2445 kg

Užitočné zažaženie: 1045 kg

Rozmery vozidla: dĺžka 6088 mm, šírka 2345 mm, výška 2687 mm, rázvor 3924 mm

Rozmery ložnej plochy: dĺžka 3272 mm, šírka 1553 mm, výška 1927 mm

Objem nákladového priestoru: 11 m3

Plocha nákladového priestoru: 5,539 m2

Výška nakladacej hrany: 615 mm

Základná cena: 64 986 eur

 

Zatiaľ čo priemerná spotreba by vám vrásky na čele robiť nemala a najskôr ani nebude, s dojazdom v reálnom svete to bude o niečo horšie. Mercedes na svojich stránkach otvorene a veľmi rozumne priznáva, že eSprinter má byť riešením mobility v mestskej premávke „na plánovateľných trasách“ a – popravde – s týmto tvrdením sa veľmi polemizovať nedá. Otázkou však je, aké dlhé by tie trasy mali byť. Ak 30, 50 alebo 70 kilometrov denne a dokážete si sami pred sebou (či svojim zeleným svedomím) obhájiť cenovku 65 tisíc eur, potom je všetko v najlepšom poriadku. Ak by sme sa však bavili o dlhších cestách, jednoznačnú odpoveď pre vás nemáme.

Nový eSprinter samozrejme zvládne aj dennú porciu 150 či 200 kilometrov, to ale znamená, že budete musieť mať logistiku prepravy zvládnutú na 110 percent. V opačnom prípade vám garantujeme, že si budete chcieť ten stresujúci pocit pri hľadaní správnej a predovšetkým voľnej nabíjačky určite odpustiť.

Ak by sme to mali povedať bez obalu, tak sme presvedčení o tom, že elektrický Mercedes má jednoducho malú základnú kapacitu akumulátorov. A zásadnú zmenu nepredstavuje ani väčší balíček batérií, ktorý dostanete za príplatok 8242 eur (s DPH). V skutočnosti si za túto čiastku kúpite ekvivalent približne 3,5 litra nafty naviac, kvôli vyššej hmotnosti článkov ale musíte obetovať 154 kg na užitočnom zaťažení. A ostávajúcich 891 kg nie je na sektor šesťmetrových úžitkových áut príliš lichotivé číslo.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Možno sa teraz pýtate, ako je možné, že automobilka uvádza dojazd 120 km, kým nám sa opakovane nedarilo prekonať hranicu 90 km. Rozumieme vám a je to fér otázka, našu snahu zhodiť kvality Mercedesu však za tým nehľadajte. Aktuálna metodika normovaných skúšok sa dnes blíži reálnym podmienkam oveľa viac, než tomu bolo pred pár rokmi, stále však nemôže obsiahnuť všetky premenné, ktoré nám bežná premávka stavia do cesty. Individuálny jazdný štýl, zaťaženie auta, poskakovanie v zápchach, chladné či naopak veľmi horúce počasie, ale tiež plynulá doprava, pri ktorej nemáte šancu rekuperovať. To všetko sú detaily vplývajúce na spotrebu do tej miery, že o 25 percent kratší dojazd nepovažujeme za abnormalitu.

Tým nechceme povedať, že sme nemeckej elektrickej dodávke stáli celý čas na krku, aby bola naša spotreba čo najhoršia. Naopak. S výnimkou využitia maximálnej záťaže sme sa k eSprinteru správali oveľa zhovievavejšie, než veľká časť vodičov dodávok pracujúcich pod tlakom a v časovej tiesni. Ak sme prekračovali rýchlosť, tak nanajvýš o nejakých päť percent. A rekuperáciu sme mali permanentne nastavenú na štvrtom, najvyššom stupni, pri ktorom môžete s trochou predvídania takmer zabudnúť na brzdový pedál. Inak povedané, s polovičným nákladom a extrémne ľahkou pravou nohou by sme stovku či stodesať kilometrov na jedno „tankovanie“ nepochybne zvládli. Rovnako by ale bolo možné náš výsledný akčný rádius výrazne skrátiť, ak by sme pritlačili na pílu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Mercedes eSprinter

eSprinter má veľmi pohodlné sedadlo vodiča a bezchybne fungujúce stierače s integrovanými ostrekovačmi.

Či je náš celkový výsledok pre eSprinter lichotivý alebo naopak nepríjemne kritický, určite dokážete posúdiť aj sami. Máme každopádne pocit, že jeho schopnosti dokáže oceniť len veľmi špecifická skupina zákazníkov, ktorá operuje v obmedzenom a reštrikciami limitovanom priestore. Inak si totiž nevieme dosť dobre predstaviť, prečo by si mal ktokoľvek kúpiť tento elektrický úžitkový Mercedes, keď môže mať za rovnaké peniaze dva identické naftové Sprintery. A to nehovoríme o tom, že testovanému autu chýbali zadné parkovacie senzory či elektrické nastavovanie malých parabol vo vonkajších spätných zrkadlách.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov