Trafic má množstvo variácií a väčšinu z nich „silno pracovných“. Sú tu však aj iné modely ako len tie na vozenie náradia, cementu, okien či železného šrotu. Napríklad ten, ktorý sme mali k dispozícii my. Ide o Trafic Spaceclass, vozidlo určené predovšetkým na prepravu osôb a ich batožiny. Ten náš mal k dispozícii celkovo osem miest (2 vpredu a 6 vzadu so sedadlami otočenými proti sebe). K tomu sme dostali aj veľmi slušný batožinový priestor, pretože auto na fotkách je predĺžená verzia L2 s dĺžkou 5480 mm. A motor? Predné kolesá roztáčal dvojlitrový turbodiesel prostredníctvom automatickej dvojspojkovej prevodovky EDC.

Pre viac ľudí s batožinou

Spacelass si viem predstaviť v službách väčšej rodiny, ale tiež hotela, prepravnej firmy či športových organizácií. Denne som ho trápil ako školský minibus pri rannom zvážaní viacerých detí a poviem vám, že ich radosť z tohto auta bolo nielen vidieť ale aj počuť. Hlavne keď dostali povolenie k otestovaniu zadnej časti kabíny. To bolo samé "óóó" a "jéééé". Pochvaľovali si predovšetkým netradičné sedenie proti sebe a páčilo sa im tiež veľa miesta na školské batohy, ktoré ani nemuseli hádzať do kufra.

Sedenie s nadhľadom

Čo sa vodičovho priestoru týka, ten je relatívne jednoduchý. Palubná doska v dvojfarebnej kombinácii čierna/sivá bola fajn. Plasty všade tvrdé, ale nevŕzgali. Všetko je tu pevné a ak si nájdete správnu polohu na sedadle (s vyhrievaním), palubná doska vás ani nebude tlačiť do pravého kolena. Sedák však musí byť nastavený dosť vysoko. Vtedy sa mi sedelo naozaj dobre a potvrdili to i viacerí ľudia s dlhodobými skúsenosťami z takýchto vozidiel.

Ak som si nastavil sedadlo nižšie, sedák mi prišiel krátky a … jednoducho ak, tak jedine vysoko. Takéto sedenie má ešte iné výhody. Hravo vidíte cez menšie vozidlá pred sebou a veľmi dobrý je tiež výhľad do strán i za seba, a to aj v prípade cúvania. Na kameru som nemusel skoro ani pozerať. Okrem nej vám pri parkovaní pomôže dvanásť snímačov, na ktoré sa dá spoľahnúť.

Príjemná bola sklápateľná a vo viacerých uhloch nastaviteľná lakťová opierka. Škoda, že nie je rovnaká aj vľavo. K dispozícii sme mali tiež indukčné nabíjanie pre mobilné telefóny a párovanie s autom je veľmi rýchle. Vo dverách aj na palubnej doske nájdete viacero odkladacích priestorov, vôbec by som sa však nehneval, ak by ich bolo ešte o niečo viac.

Všetci chcú byť vpredu? Ani náhodou

Sedenie vzadu je v tomto aute za odmenu. Všetky sedadlá boli látkové a pohodlné. Nastupovanie cez široké bočné posuvné dvere je veľmi jednoduché. Vodičovi spolujazdci, ktorí sa neskôr presunuli do zadnej časti, sa ani nechceli vracať dopredu, pretože mali pocit, že zadná časť je komfortnejšia, vzdušnejšia, tichšia a cestu si doslova užívali.

To platí predovšetkým v prípadoch, ak nebudú obsadené všetky miesta. Potom si môžete prekladať nohu cez nohu alebo sa rozvaliť. Uľahčuje to tiež možnosť meniť sklon operadiel, ktoré v prípade potreby môžete i sklopiť. Pozdĺžne posúvanie alebo otočenie sedenia je možné vďaka hliníkovým koľajničkám a plastovým madlám. Nie je to nič extra zložité, osobne si ale myslím, že ako ich raz nastavíte, tak budú slúžiť väčšinu svojho života.

Ak by ste túžili po stolčeku a ľahko otočných sedadlách tak sa pripravte na príplatok 2200 eur, alebo si rovno vyberte verziu Escapade. Štyri sedáky boli kombinované so systémom Isofix. Zadná časť mala na strope šesť diódových svetiel a nechýbalo ani samostatné ovládanie ventilácie s teplým či studeným vzduchom. A aby som nezabudol, nájdete tu aj nejaké odkladacie miesto, konektory USB a dokonca aj zásuvku na 230 V.

Batožina pod "prístreškom"

Čo sa týka batožinového priestoru, má pomerne slušnú šírku (124 cm), výšku (pod krytom kufra je cca 58 cm) a pevné plató môžete vybrať alebo nastavovať jeho pozíciu. Spoločne s veľkými piatymi dverami a nízkou hranou bude nakladanie batožiny hračkou. Mimochodom, to obrovské veko kufra v daždi výborne poslúži ako prístrešok a ani do kufra nám netieklo. V galérii sa môžete pozrieť ako to vyzerá, keď do Trafica naložíte jeden veľký 76-centimetrový kufor a dva menšie (každý s výškou 64 cm), do ktorých sa dokáže zbaliť štvorčlenná rodina na týždeň. Samozrejme bez nóbl garderóby či bicyklov.

Výkon, jazda, spotreba

Dvojlitrový motor s označením Blue dCi 170 EDC je vrcholom ponuky. Napriek veľkosti auta a možnému zaťaženiu má aj vďaka výbornému zladeniu s dvojspojkovou prevodovkou dostatok sily. Preraďovanie je príjemné a ani raz sa mi nestalo, že by som zaznamenal šklbanie či iné protivné prejavy.

Zásadný problém mi nerobilo ani parkovanie, rozbiehanie je citlivé a samotné radenie sú vážne v pohode. A čo diaľnica alebo predbiehanie? Ak je to nutné, motor s prevodovkou potiahnu a skriňa preradí až na hranici obmedzovača, teda tesne za hranicou 4000 otáčok za minútu. Možné obavy z predbiehania tak nie sú na mieste. Jazdiť môžete dynamicky ale tiež na pohodu a spotrebu. Tlačidlom si navyše môžete vyberať režimy Eco, Normal a Power, zmena v nastavení auta po prepnutí však nie je veľmi výrazná. Navyše po naštartovaní vám tam automaticky naskočí opäť Normal.

Rýchlomer je opäť raz "renolťácky" veľmi presný, bacha na to. Šiesty stupeň tam spadne až okolo 90 km/h a potom pri tachometrových 95 km/h motor točí asi len 1800 ot./min. pri spotrebe 6,7 litra nafty na 100 km. Pri rýchlosti 55 km/h a 1600 ot./min. palubný počítač indikuje okolo 4,1 l/100 km, no a pri diaľničnej 130 a 2400 ot./min spotreba vystúpala na rovných úsekoch na 9,5 litra nafty. Stačilo však ubrať na 120 km/h (2250 ot./min.) a spotreba klesla na 7 litrov a nejaké drobné a zlepšila sa i akustická pohoda. Samozrejme pri plne zaťaženom aute počítajte s nepatrne horšou prevádzkovou efektivitou.

V snahe vyskúšať auto v rôznych jazdných režimoch sme vyrazili na výlet z Bratislavy cez Vyhne do Banskej Štiavnice a naša spiatočná kľukatá cesta viedla cez obec Hodruša a Žarnovicu. Ani diaľnica a ani úzke kľukaté asfaltky s ostrými zákrutami nerobia Traficu žiadne problémy a auto sa ani pri svižnejšej jazde nijak zvlášť nenakláňa.

Dizajn sa vydaril

Čo sa dizajnu týka, ide o vec subjektívnu. Navyše v danej kategórii sa výstrelky zvyčajne nenosia. Trafic podľa mňa vyzerá aj vďaka novej maske chladiča veľmi dobre a je náramne podobný súčasným osobným modelom značky. V porovnaní s predchodcom sa zmenila kapota, predný nárazník i svetlá, ktoré sú už od minulého roka diódové a v štandardnej výbave. Svetlá svietia v noci veľmi slušne a to platí aj pre hmlovky či smerovky. Automatické prepínanie diaľkových však občas zaváhalo, takže som mu musel pomáhať (na jazdu zapni a zabudni sa nespoliehajte).

A ešte posledné dva detaily k vonkajšiemu vzhľadu. Zadná časť auta svieti vláknovými žiarovkami, viac by mu pristali LED. A naše lakovanie v tmavšej červenej metalíze, ktorá ak je čistá a na slnku, vyzerá veľmi elegantne a autu vážne pristane.

Viac výbavy

Vo výbave auta bol systém sledovania mŕtvych uhlov s upozornením vo veľkých spätných zrkadlách, čo sa na diaľnici vždy hodí. Nechýbalo ani upozorňovanie na vybočenie z jazdného pruhu, ktoré malo len zvukovú signalizáciu, bez zásahu do riadenia. No a spomenúť môžem už stále tradičnejšiu integrovanú navigáciu v rámci multimediálneho systému Easy Link známeho z osobných vozidiel Renault.

Využíva osempalcovú dotykovú obrazovku a nechýba mu funkcia Android Auto a Apple CarPlay. Zrkadlenie funguje na jednotku, aj keď ovládanie je možno trochu pomalšie ako v telefóne a obrazovka (aj keď príjemne matná) by mohla byť ešte málinko kvalitnejšia. Ovládanie klimatizácie je intuitívne a parametre či rôzne režimy nastavujete veľkými kruhovými ovládačmi.

Záverečné hodnotenie

Nový Renault Trafic Spaceclass je vydarené auto. Vidno, že dizajnérom sa podarilo vytvoriť mix elegancie a praktickosti. Je tu dosť miesta a pohodlia pre všetkých, aj s kuframi, Ak si kúpite verziu so zadnou trojmiestnou lavicou, dokážete ju premeniť na posteľ s dĺžkou až 1,9 metra. Za zvučnejšou konkurenciou mu možno pár drobností chýba, čo však neznamená, že by tým strádali majitelia či posádka. Navyše ak sa to rozumne prejaví na cene...

Spaceclass dokážete v kratšej verzii s najslabším motorom Blue dCi 150 kúpiť už za 39 400 eur. Náš predĺžený L2 s naj motorom a vážne dobrým automatom bol za 45 000 eur. To isté len vo vrcholnej výbave Escapade vás výjde na 42 400, respektíve 48 000 eur.  Ak si priplatíte akciových 1331 eur, získate záruku na štyri roky alebo 150 000 km. Všetky varianty motorov spĺňajú najnovšiu normu Euro 6d-full.

Typ karosérie osobná dodávka
Zdvihový objem: 1997 cm³ 
Druh pohonu: predný
Počet miest na sedenie: 8
Vonkajšie rozmery: 5480 d x 1956 š x 1974 v, 3498 rázvor
Maximálny výkon: 125 kW/170 koní pri  3500 ot./min.
Max. krútiaci moment: 380 Nm pri 1500 ot./min.
Maximálna rýchlosť, zrýchlenie: 186 km/h, 10,6 s
Rozmer pneumatík: 215/60 R17 C
Prevodovka: 6-stupňová automatická dvojspojková
Hmotnosti: 3070 kg celková, 2349 kg prevádzková, užitočná 837–1 044 kg 
Kombinovaná spotreba: 8,7 l/100 km na konci testu, deklarovaná podľa WLTP 7,1–7,9
Základná cena vozidla: 39 400 eur s DPH
Cena testovaného vozidla: 45 790 eur s DPH
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 36 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 30 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov