Elektrifikácia vozových parkov nepostupuje podľa predstáv nadiktovaných politikmi

Po cestách EÚ sa stále nepreháňa dostatočné množstvo áut na elektriku a tempo ich predajov nedosiahlo požadovanú úroveň. A ako sa ukazuje, kým sa niečo nezmení, veľký obrat sa očakávať nedá. Dvojnásobne to platí pre ekonomicky slabšie krajiny, kde majú spotrebitelia problém aj s nákupom nového auta so spaľovacím motorom. Elektromobil je tu skrátka pre väčšinu motoristov a podnikateľov nedostupný.

„Rozdiely sú v súčasnosti normálne, ale do budúcnosti to môže prinášať určité problémy najmä čo sa týka zapojenia chudobnejších krajín do prechodu k elektrickým vozidlám. Tie k tomu budú tiež musieť nejakým spôsobom prispieť a je otázne, či sú riešením len dotácie. Tie, aj keď môžu na začiatku fungovať a podporiť novú technológiu, všetko neriešia. Ak skutočne chceme, aby to fungovalo, musíme presvedčiť ľudí, že sa elektrickými autami dá jazdiť a že napríklad ich dojazd nie je až taký problém,“ hovorí auditor Európskeho dvora audítorov Jindřich Doležal.

Kým tu budú spaľovacie autá, emisie neklesnú

Ako ďalej pripomína Doležal, legislatíva na znižovanie reálnych emisií na cestách mala začať fungovať od roku 2010. Až do roku 2019 sa však aj napriek jej prítomnosti na cestách nič podstatné nezmenilo a emisie skôr rástli, než aby klesali. „Neskôr, keď sa zmenil emisný limit, respektíve keď klesol z hodnoty 130 g na kilometer na 95 g v roku 2020, výrobcovia automobilov zistili, že tento cieľ nie je možné znižovaním emisií u dieselových a benzínových áut v laboratóriu dosiahnuť – a začali tak dizajnovať elektrické autá. Práve tie im ako jediné mohli pomôcť, aby tento cieľ dosiahli a aby emisie skokovo znížili,“ pokračuje. Európsky audítor je presvedčený, že za reálnym znížením emisií na cestách sú výhradne elektromobily.

Údaje o spotrebe si stiahneme aj na diaľku

"Keď šoférujete auto, môžete si ľahko skontrolovať spotrebu priamo v rámci vozidla, pretože väčšina moderných áut vám tieto informácie poskytuje. A eurokomisia má teraz k týmto informáciám prístup – pokiaľ teda pri predaji auta ich zdieľanie explicitne nezakážete," upozorňuje Doležal. Hovorí, že údaje o reálnej spotrebe elektrických osobných aj úžitkových áut si dnes EÚ stiahne buď pri návšteve servisu, alebo na diaľku v pravidelných intervaloch. V súčasnosti má Európska komisia takýto prístup k 6 % áut predaných v roku 2021, postupne sa však blíži k získaniu dát o všetkých automobiloch predaných v roku 2023.

Ak nezlacnejú, umelo zdražíme ostatné

Audítor ďalej upozorňuje, že peňazí na dotácie na elektromobily nie je dosť na to, aby sa predaj elektrických áut podporoval hromadne. A aj výrobcovia by preto mali zatlačiť a prísť s lacnejšími elektrickými autami. "Ďalšou možnosťou by mohlo byť zdražiť tie autá, ktoré znečisťujú prostredie, čo by zároveň umožnilo vybrať finančné prostriedky na dotácie pre tie elektrické," vysvetľuje pripravovanú stratégiu EÚ Doležal.

zdroj: Euractiv