S elektrifikáciou ťažkých nákladných áut je to podstatne zložitejšie, než pri menších autách určených na osobnú prepravu. Tovary totiž prepravujú na podstatne väčšie vzdialenosti, používajú veľké trakčné batérie s vysokými nárokmi na výkony nabíjacej infraštruktúry a každá minúta ich nečinnosti pri čakaní na vykladanie alebo nabíjanie znižuje efektivitu ich využívania. Aj preto sa do budúcnosti počíta s tým, že prevažná väčšina nabíjania nákladných áut bude realizovaná v domovských depách, či v skladoch počas vykladania a nakladania tovarov. Napriek tomu je však dôležitá aj sieť verejne dostupných nabíjačiek pozdĺž hlavných európskych ťahov. A s tou to zatiaľ vyzerá veľmi biedne.

Elektrika v plienkach

Tak ako pri osobných automobiloch sú hlavnými dvoma bariérami elektrifikácie ťažkej dopravy vyššie nákupné ceny áut a slabo rozvinutá, v prípade kamiónov dokonca neexistujúca, nabíjacia infraštruktúra. Podľa niektorých štúdií by sa celkové náklady na vlastníctvo vozidiel s elektrickým a spaľovacím motorom mohli vyrovnať už do dvoch rokov. S očakávaným poklesom cien batérií by potom mohli postupne ďalej klesať aj ceny elektrických kamiónov.

Slovenskí prepravcovia by však privítali prívetivejšiu legislatívu pre nákladnú elektromobilitu. „My sme si spravili vlastnú štúdiu, z ktorej vyšlo, že keby sme zo dňa na deň prešli na elektrinu, stálo by nás to dve miliardy eur,“ povedal Tomáš Vaculčiak logistickej spoločnosti z DB Schenker na podujatí eFleetDay 2023, ktorú zorganizovala Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Firma na Slovensku používa prvý elektrický kamión. Keďže rovnako má vlastné ciele pre bezemisnú dopravu, v elektrifikácii plánuje pokračovať v depách po slovenských regiónoch. „Snažíme sa odhadovať vývoj technológie. Keď dnes niektoré vozy vedia spraviť 350 kilometrov, za rok môžeme byť na 500 až 600 kilometroch,“ vysvetľuje Vaculčiak.

Európske štatistiky však momentálne ukazujú, že elektromobilita v sektore kamiónovej dopravy je zatiaľ stále iba v plienkach. V roku 2022 dosiahol podiel elektrických nákladných vozidiel len 0,4 % nových registrácií. No už v prvom polroku roku 2023 tvorili v Únii 1,5 % trhu. Bezmála štyroch tisíc kusov elektrických nákladiakov znamená nárast predaja o 321 percent. Očakáva sa, že to je len začiatok nástupu elektromobility v sektore ťažkej nákladnej dopravy. Vidieť to na plánoch automobiliek aj logistických firiem. Dvaja veľkí výrobcovia kamiónov – Volvo a Scania – si sami pred seba predstavili vlastný dekarbonizačný cieľ: aby v roku 2030 bolo každá druhé predané vozidlo elektrické.

zdroj: Euractiv