Autonómne vozidlá sú stále veľmi aktuálnou témou. A aj keď sa ukazuje, že na európskych cestách sa asi neobjavia tak skoro, ako si odborníci sprvu mysleli, automobilky pracujú na ich vývoji a dúfajú, že čoskro bude k dispozícii aj infraštruktúra potrebná na ich prevádzku. Prvé autonómne „lastovičky“ sú už na svete, no ich testovanie je zatiaľ možné výlučne v uzavretých areáloch, či na uzavretých, prípadne vyhradených úsekoch ciest na to prispôsobených. Jedným z výrobcov, ktorí myslia týmto smerom a robia aj prvé reálne kroky, je aj kopřivnická Tatra Trucks.
Auto na diaľkové ovládanie
Vývoj autonómneho auta má niekoľko postupných krokov a medzi prvé patrí vývoj mechatroniky a ovládacích softvérov schopných pomocou radarov a senzorov (tie „vidia“ ako ľudské oko) ovládať auto v rozličných prostrediach. Po skúšobnom polygóne Tatry v Kopřivnici momentálne jazdí upravená Tatra Force III vybavená potrebným softvérom aj hardvérom, aby bola schopná jazdy pomocou diaľkového ovládania. V praxi to vyzerá tak, že ju pomocou prístroja ovláda operátor stojaci v určitej vzdialenosti od auta a na diaľku s ňou „jazdí“ ako bežný vodič. A hoci to vyzerá ako testovacie medzištádium, v Tatre chcú projekt diaľkovo ovládaných áut dotiahnuť až do sériovej výroby. Terénne autá s diaľkovým ovládaním sa totiž výborne hodia pre hasičov a záchranné zložky, ktoré musia neraz zasahovať v životu nebezpečných oblastiach. „Snažíme sa vyvinúť vozidlo pripravené aj do najťažších prevádzkových podmienok, v ktorých sa naše Tatry bežne pohybujú. Ich senzory preto musia mať vyššiu odolnosť a musia disponovať systémami kybernetickej bezpečnosti. Tieto autá môžu byť osadené aj pancierovou kabínou chrániacou systémy automatizovaného riadenia. Ich navádzanie môže fungovať aj v súčinnosti s dronmi lietajúcimi nad nebezpečným územím,“ hovorí hlavný konštruktér Tatra Trucks, Radomír Smolka. Na podobných prototypoch automobilka spolupracuje so spoločnosťou Valeo a Technickou univerzitou Ostrava.
zdroj: Tatra Trucks