Emisie z nákladnej dopravy boli aktuálnou témou takmer vždy. Ani zďaleka tak nejde o fenomén dneška, hoci by sa to tak podľa aktuálneho tlaku na elektromobilitu mohlo zdať. Začiatkom 60. rokov minulého storočia silneli tlaky na vývoj a technologický posun v oblasti nákladnej dopravy, ktorá musela najmä v prudko sa rozvíjajúcich štátoch Severnej Ameriky prekonávať veľké prepravné vzdialenosti. Bolo preto potrebné zlepšiť jej efektivitu a načrtnúť smer jej ďalšieho vývoja. Svojim dielom k tomu chcel prispieť aj Ford, ktorý ukázal svoj futuristický ťahač Ford Big Red.

Nenormálny skoro vo všetkom

Už na pohľad bolo zrejmé, že Ford Big Red nie je žiadnym konvenčným ťahačom. Už jeho dizajn a nevšedné riešenie kabíny ukazovalo smer, ktorým by sa v blízkej budúcnosti mali vydať rýchle diaľničné súpravy. To najzvláštnejšie sa však ukrývalo pod kabínou auta. Šlo o vysokootáčkový turbínový pohon, ktorému sa vo Forde venovali už od roku 1950. Mal výkon 600 koní a aspoň v teoretickej rovine mal ťažiť s faktu, že turbína produkuje nižší obsah škodlivýn v spalinách. Okrem toho zniesla aj menej kvalitné a teda lacnejšie palivo a pri vyrovnaných optimálnych otáčkach je efektívna, takže môže byť menšia a ľahšia, než porovnateľne výkonný naftový motor. Vysoké otáčky turbíny konštruktéri krotili pomocou päťstupňovej automatickej prevodovky. V roku 1964 šlo o skutočné zjavenie na kolesách. Kamión bol plne funkčný a Ford s ním absolvoval aj propagačné jazdy naprieč krajinou, kde prezentoval jeho vyššiu efektivitu, než pri naftových ťahačoch. Nádrže s objemom cez 1000 litrov paliva mali vydržať takmer na 1000 km jazdy a o patričný komfort sa mala starať luxusná kabína s pohodlným lôžkom, kuchynským kútom, chladničkou, automatom na nápoje a splachovacím WC. Reálny život na amerických cestách však rýchlo ukázal, že meniaci sa profil krajiny, neustále spomaľovanie a zrýchľovanie a celý rad ďalších detailov nahrávali skôr naftovému pohonu. Ford Big Red teda nakoniec neuspel a aj samotná automobilka zaradila spiatočku a pokorne sa vrátila k turbodieselovému pohonu. Ako zázrakom sa Ford Big Red, aj napriek pôvodnému plánu na zošrotovanie, zachoval až do súčasnosti a slúži ako reálna pripomienka ambícií a odhodlania automobiky Ford prísť aj v nákladnej doprave v oblasti pohonov s niečím novým.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov