Tohtoročný, už 15. ročník diaľkovej púštnej rely Africa Eco Race si v kategórii kamiónov opäť podmanil český jazdec Tomáš Tomeček. Ten sa tejto súťaže kráčajúcej po stopách pôvodného afrického „Dakaru“ (na trase z Monaca do Dakaru) zúčastnil už 12 krát, pričom v ročníku 2024 nastúpili až štyri Tatry jeho tímu (z toho dve pomáhali organizátorom v zbere „odpadlíkov“ po každej etape). Na štarte sa objavila približne stovka motorkárov, 40 osobných áut a 6 kamiónov.

Tomáš Tomeček absolvoval celú súťaž v kabíne Tatry opäť úplne sám.

Medzi Tatrou a Scaniou

Tomáš Tomeček odchádzal na Africa Eco Race s veľkými ambíciami, veď v kategórii kamiónov na tejto súťaži zvíťazil už 5 krát. Čo je však ešte zaujímavejšie, v kabíne jazdí sám, bez mechanika a navigátora. Napriek tomu bolo hneď od začiatku tohtoročnej súťaže jasné, že budú o prvenstvo bojovať najmä on a Holanďan Aad van Velsen na Scanii. „Po roku a pol som znova v Afrike a je to dobrý pocit. Musím si opäť zvykať najmä na navigáciu, pozerať striedavo pred seba a na roadbook a včas si odškrtávať prejazdné body. Občas mám pocit, že musím pozerať viac na tablet, ako pred seba,“ komentoval svoju aktuálnu skúsenosť Tomáš Tomeček.

Vzduchom chladený „veterán“

Tohtoročný púštny maratón Tomeček opäť absolvoval svojou „analógovou“ 15-ročnou Tatrou 815. Používa tradičnú koncepciu podvozka s nosnou rúrou a výkyvnými polonápravami s pneumatickým odpružením (každé koleso tlmí dvojica tlmičov Rieger). Na jej pohon slúži vzduchom chladený dvanásťvalec 19.0 V12 T3C-930 s výkonom 515 kW (700 k) kombinovaný so 14-stupňovou manuálnou prevodovkou. „Tohtoročná Tatra nádherne tlmí, je totiž o 1500 kg ľahšia, ako špecifikácia zo súťaže v Saudskej Arábie. Je podstatne obratnejšia, kde otočíš volantom, tam uhne, hneď zabrzdí. Proste paráda!“ hovorí nadšene Tomeček. Jeho najväčším súperom je holandský pretekár Aaa van Velsen na Scanii. „Je to úplne nová generácia Scanie, ktorá je podstatne rýchlejšia, než moja Tatra. Boli momenty, keď som ho na trati musel pustiť pred seba,“ potvrdil Tomáš Tomeček a zároveň dodal, že technicky je na tom 1000 koňová Scania holandského tímu lepšie. Ako potvrdil Aad van Velsen, s týmto kamiónom pred tohtoročnou africkou rely absolvoval štyri súťaže, dve v Poľsku, a po jednej v Tunisku a Maroku. "Predtým som jazdil na Ginafe, ktorý mal 11 ton, tohtoročná Scania je výrazne ľahšia, má len 8,9 t. Rýchlosti pomáha aj automatická prevodovka. Nejazdím na pneumatickom odpružení, ale na klasických pružinách," hovorí van Velsen. Jeho slová potvrdzuje aj Tomáš Tomeček, ktorý o nej hovorí ako o špeciáli s dozadu posunutou kabínou a nadstavbou, ktorá vlastne nie je žiadnym úložným priestorom ako pri jeho Tatre, ale skôr trubkovou prekrytou konštrukciou.

Súťažná vzduchom chladená Tatra 815 19 V12 má už 15 rokov, v piesku však na generačne mladších súperov stále stačí.

Že na Africa Eco Race panuje pôvodný duch „Dakaru“ a pretekári sú zároveň často aj priatelia, ktorí si navzájom pomôžu, potvrdzuje aj Aad van Velsen, ktorý „položil“ Scaniu v jednej z etáp na bok a práve Tomeček mu s Tatrou pomáhal opäť na kolesá. „S Tomášom máme k sebe veľký rešpekt a keď má jeden z nás problém, pomôžeme si. Na trati spolu súperíme, ale v bivaku sme veľkí kamaráti,“ hovorí van Velsen. Tomáš Tomeček a jeho Tatra 815 skončili v celkovom poradí Africa Eco Race na štvrtej pozícii. Gratulujeme!

Najväčším súperom Tatry bola táto Scania s van Velsenom za volantom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov