Reálne testovanie áut a autobusov pred spustením sériovej výroby sa ukazuje ako veľmi dôležitý proces. Žiadna počítačová simulácia totiž nedokáže odhaliť slabé miesta, ktoré sa prejavia až pri reálnom používaní dopravného prostriedku v praxi. Automobilky preto tento druh testovania využívajú dodnes a tvorí akúsi finálnu fázu pred spustením veľkosériovej výroby. Spoločnosť Daimler Buses úspešne ukončila reálne testovanie elektrického autobusu Mercedes-Benz eIntouro. V Španielsku ho podrobila testom pri extrémnych teplotách a ako sa ukázalo, bol to dobrý krok. Vo finále totiž konštruktéri odhalili slabé miesta, ktoré musia na svojich autobusoch pred spustením sériovej výroby odstrániť.
Päť týždňov pekla
Počas približne piatich týždňov testovací personál testoval v Andalúzii v južnom Španielsku batériovo-elektrický medzimestský autobus pri extrémnych teplotách až do 45 stupňov Celzia. Rozsah testov siahal od výkonu elektrického pohonu cez funkciu riadenia energie a tepelného manažmentu batérií až po merania počas nabíjania na rýchlonabíjacích staniciach a funkčnosť klimatizácie vo vysokých horúčavách. Okrem dlhých a strmých stúpaní v horách Sierra Nevady až do nadmorskej výšky 2500 metrov pri plnom zaťažení zahŕňal testovací program aj dlhé zjazdy s použitím elektrickej priebežnej brzdy (rekuperácia). Testovacie vozidlá denne najazdili približne 300 až 500 kilometrov.
Rozsiahle testy správania sa batérií a elektrického pohonu pri veľmi vysokých vonkajších teplotách odhalili dôležité zistenia pre ďalšiu optimalizáciu až do sériovej výroby. Ukázali však, že elektrické eIntouro s batériovým pohonom je plne funkčné aj v extrémnych letných podmienkach. Testovací tím, posilnený špecialistami z rôznych vývojových oblastí, využil rozsiahle testy aj na ďalšie úpravy riadenia a regulácie klimatizácie a pohonných komponentov, ako aj nabíjacích komponentov. Dva prototypy absolvovali celú takmer 4000 km dlhú cestu tam a späť z Mannheimu do Granady v Španielsku a späť po vlastných kolesách. Vysokonapäťové batérie boli nabíjané na rôznych verejných rýchlonabíjacích staniciach pozdĺž diaľnic v Španielsku, Francúzsku a Nemecku, a tým boli testované na kompatibilitu s nabíjaním.
Mercedes-Benz eIntouro vychádza zo známeho vysokopodlažného autobusu Mercedes-Benz Intouro s naftovým motorom, ale namiesto toho je vybavený elektrickým pohonom na batérie. Okrem 12,18-metrového eIntoura bude k dispozícii aj eIntouro M s dĺžkou 13,09 metra. To umožňuje vytvoriť verzie sedenia od 50 do maximálne 63 miest. Po prvýkrát v európskom autobuse je možné aktualizácie softvéru do eIntoura inštalovať „vzduchom“, teda bez návštevy servisu. Naovinka absolvuje svetovú premiéru od 4. do 9. októbra 2025 na veľtrhu Busworld Europe v Bruseli.
zdroj: Daimler Truck



































