V histórii existuje viacero bodov, kde sa pretína spolupráca firiem, ktoré dnes poznáme ako Mercedes a Audi. A produkcia úžitkových automobilov na území Španielska sa dá považovať za jedno z najzaujímavejších „stretnutí“ týchto značiek. Stalo sa tak už na prelome päťdesiatych a šesťdesiatych rokov minulého storočia na severe Pyrenejského polostrova, konkrétne v baskickom meste Vitoria-Gasteiz, dovoľte však najprv malú zachádzku do ešte hlbšej minulosti.

Auto Union v Španielsku

Krátko po druhej svetovej vojne, presnejšie povedané v roku 1950, bola v Španielsku založená dcérska spoločnosť nemeckej automobilky Auto Union (Horch, Audi, DKW, Wanderer) pod názvom Industrias del Motor SA (IMOSA). Už o štyri roky neskôr sa pod hlavičkou tejto firmy v novopostavenej továrni vo Vitoria-Gasteiz pomaličky rozbieha výroba dodávky DKW F89 L, ktorú možno poznáte pod menom Schnellaster.

Mercedes Vito

DKW F89 L Schnellaster

Jej nástupcom sa stal v roku 1963 model DKW F1000 s užitočným zaťažením až 1000 kg, je však poháňaný zastaralým dvojtaktným trojvalcom, takže už o rok neskôr sa na trhu objaví prepracovaný model F1000D, ktorý má medzi prednými kolesami radový naftový štvorvalec Mercedes-Benz OM636 s liatinovým blokom i hlavou a rozvodom OHV. Ako je to možné?

Je to pomerne jednoduché. V druhej polovici 50. rokov vlastní značnú časť akcií firmy Daimler-Benz AG podnikateľ Friedrich Flick, ktorý má však podobný podiel i v automobilke Auto Union GmbH. Navrhne, že by sa produkty oboch spoločností (luxusné Mercedesy a lacné DKW) mohli vhodne dopĺňať na trhu a v roku 1958 predstavenstvo v Stuttgarte skutočne schváli prevzatie väčšinového podielu ingolstadtskej firmy.

Mercedes Vito

Auto Union DKW F1000 D s motorom Mercedes-Benz OM636

Práve v tomto momente sa začína rysovať vzájomná spolupráca, ktorá však dlho netrvá. Len rok po predstavení dieselovej dodávky DKW F1000D sa vedenie Daimleru-Benz rozhodne predať Auto Union koncernu Volkswagen, čo sa 1. januára 1965 skutočne stane. Po vzájomnej dohode ostáva španielska fabrika vo Vitoria-Gasteiz pod krídlami Mercedesu a od roku 1975 sa spomínané úžitkové auto vyrába až do roku 1986 ako Mercedes-Benz N1000 a N1300, so zaťažením zvýšeným na 1300 kg.

Mercedes Vito

Mercedes N1300

Od roku 1976 sú spomínané autá osadené novým vznetovým agregátom OM615 s objemom 2,0 litra a práve na týchto základoch vzniká dodnes veľmi známa hranatá škatuľa pomenovaná MB 100. Z pásov v Španielsku zbieha v rokoch 1988 až 1995 a ku koncu jej kariéry je zrejmé, že kvôli zastaralej konštrukcii s prednou nápravou odpruženou torznými tyčami musí nutne urobiť miesto modernému nástupcovi.

Mercedes Vito

Mercedes MB100

Tým sa v roku 1996 stane typ W638. Má dostať meno Vitoria podľa miesta, kde sa vyrába, problém je však v tom, že na toto označenie vlastní patentové práva Seat, a tým pádom vlastne Volkswagen. Mercedes preto použije skrátenú verziu Vito, ktorú vám asi nejako zvlášť detailne predstavovať nemusíme.

Viac než 2 milióny kusov

Baskická továreň stihla od predstavenia prvej generácie modelu Vito vyrobiť viac ako 2 milióny dodávok, čím sa stala jedným z najdôležitejších priemyselných centier celého regiónu. V priebežne modernizovanom podniku s rozsiahlou automatizáciou vzrástla produkcia áut nad 80 000 kusov ročne a dnes môžeme povedať, že toto miesto patrí k najmodernejším závodom koncernu Daimler v Európe.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Leží západne od mesta a má rozlohu až 642 295 m². Firma dnes zamestnáva približne 4900 priamych pracovníkov a pochopiteľne nemôžeme zabúdať ani na ďalšie tisícky ľudí v pridružených závodoch a externých firmách vyrábajúcich komponenty v okolitých mestách.

Na svoje si prídu priaznivci nafty i elektriny

Vito dnes samozrejme tvorí väčšinu produkcie a v roku 2020 prešiel opäť ďalšou aktualizáciou. Elektrifikovaný model eVito Tourer sa pýši dojazdom 360 kilometrov a kombinovanou spotrebou elektriny 27,8-27,9 kWh/100km. Popri ňom sa minulý rok v tamojšej továrni začal vyrábať aj model EQV (s kombinovanou spotrebou 26,3 kWh/100km), čo je prvé elektrické luxusné veľkopriestorové auto z dielní Mercedesu.

Mercedes Vito

Samozrejmosťou medzi pohonnými jednotkami sú motory radu OM654, čiže efektívne štvorvalcové naftové agregáty, ktoré roztáčajú i kolesá triedy V. Vo Vitorii sa totiž myslí aj na nadšencov do elektrickej mobility, ale stále sa nezabúda ani na tých vodičov, ktorý potrebujú denne najazdiť stovky kilometrov na dlhých trasách a nedajú dopustiť na staré dobré dieselové motory od trojcípej hviezdy.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov