V roku 2020 sa napriek pandémii koronavírusu predalo v Číne takmer 760 tisíc ťažkých nákladných automobilov. Medziročne išlo o nárast až o 43 percent, pričom najúspešnejšou značkou bol FAW. S celkovým počtom 224 tisíc vozidiel získal takmer 30 percent tamojšieho trhu.

Aby ste si dokázali predstaviť, čo tieto čísla znamenajú v kontexte s Európou, asi by ste mali vedieť, že všetky (!) európske značky boli schopné vyrobiť a predať v rámci celej EÚ len 198 352 ťažkých nákladných áut s hmotnosťou nad 16 ton. Áno, jedna jediná čínska firma postavila viac nákladiakov než celá Európa dohromady. A to sme nespomenuli značku Howo (140 tisíc ks), Shacman (110 tisíc ks), Dongfeng (109 tisíc ks) alebo piatu priečku, ktorú získal Foton (86 tisíc ks). Ešte raz pripomíname, že tieto výsledky Čína dosiahla v čase, keď bolo množstvo tovární kvôli kovidu dlhodobo mimo prevádzky.

čínskych

Recept na nadvládu nad svetovým trhom

Že vlaňajší vzostupný trend nebol náhodný, dokazujú tiež priebežné čísla za rok 2021. Podľa tamojšieho združenia výrobcov automobilov CAAM sa len za prvých šesť mesiacov tohto roka predalo 1,045 milióna ťažkých nákladných vozidiel (počítaných podľa tamojšej legislatívy od hmotnosti 14 ton). To je medziročný nárast o 28,1 percenta a to sa tamojší obchodníci sťažujú, že v máji a júni začal stúpajúci trend významne upadať.

Podobne je v čiernych číslach aj celkový trh so všetkými úžitkovými automobilmi, teda vrátane dodávok, pick-upov či ľahkých nákladných áut. V priebehu prvého polroka sa ich predalo 2,626 milióna kusov. A opäť ide o medziročný nárast o 19,4 percenta.

v Číne

Ak sa vrátime k najvyššej hmotnostnej kategórii. S počtom 285 tisíc dodaných vozidiel je kráľom stále FAW Jiefang a dôvodom, prečo by sa na to mali európske značky pozerať s obavami, je pochopiteľne ekonomická sila čínskych koncernov. Aktuálne totiž FAW hľadá možnosti, ako prevziať európske Iveco a faktom je, že voľných finančných prostriedkov na to bude mať viac než dosť. Zároveň je dobré pripomenúť si, že veľké čínske konglomeráty síce navonok vystupujú ako súkromné spoločnosti, v skutočnosti sú však kontrolované samotnou komunistickou vládou. To je i prípad FAW Jiefang, ktorý patrí pod krídla FAW Group. Firma síce má verejne obchodovateľné akcie, ale je v rukách štátu.

Na druhom mieste skončil po prvých šiestich mesiacoch Dongfeng (203 tisíc ks) s medziročným nárastom skoro 35 percent a tretí je koncern CNHTC (China National Heavy Duty Truck Group), ktorá predala 191 tisíc vozidiel s nárastom 59 percent. Obe spoločnosti sú samozrejme štátne.

zdroj: Shutterstock, CAAM