Spomínate na obdobie, keď sme na slovenských cestách bežne stretávali dýchavičné valníky Škoda 1203 ROL? Alebo ste nebodaj mali aj osobnú skúsenosť s ich šoférovaním? Ak áno, určite nám o tom napíšte do diskusie pod článkom. Len málo áut totiž vyvoláva toľko protichodných pocitov, ako práve „Tisícdvestotrojka“. O jej verzii valník to platí dvojnásobne.

Na valník všetci netrpezlivo čakali, pre zásobovanie ho bolo treba ako soľ.

„Víťazný“ rok 1968

Je apríl 1968 a do vozových parkov vybraných štátnych podnikov sa dostávajú prvé kusy toľko očakávaných nových valníkov vychádzajúcich z dodávkových verzií Š 1203. Hospodárstvo ich prijalo s veľkými očakávaniami, pretože valníky tejto veľkosti chýbali a boli mimoriadne užitočné. Ich výrobou bol poverený výrobný závod AZNP Vrchlabí a zadaním pri ich vývoji bola maximálna možná unifikácia so základným dodávkovým typom Š 1203. S ním mal valník s označením ROL zhodnú prakticky celú kabínu s jej zadnou kolmou stenou. Rovnaká bola aj jej podlaha, zavesenie prednej nápravy, aj samotný motor a prevodovka. Dozadu však smerovali dva pozdĺžne nosníky s 1,5 mm hrubého plechu (boli charakteristické okrúhlymi odľahčovacími otvormi viditeľnými zboku). Ich prítomnosť robila konštrukciu auta pevnejšou, no zároveň o 30 kg ťažšou ako pri základnej dodávke.

S plachtou bolo auto vysoké až 2350 mm. Charakterizovali ho pozdĺžniky s kruhovými odľahčovacími otvormi (pod korbou).

Ložná plocha s drevenými doskami bola lemovaná 400 mm vysokými bočnicami (hrúbka plechu 1 mm), ktoré sa dali sklápať nabok (aj pri natiahnutej plachte). Vpravo za kabínou sa objavila benzínová nádrž zväčšená na 65 l, na druhej strane mal svoje miesto štartovací akumulátor. Náhradné koleso umiestnili konštruktéri za zadnú nápravu, no ani to nezlepšilo biednu trakciu prázdneho auta. Jeho ešte väčším problémom však bol poddimenzovaný liatinový motor (neskôr sa jeho výkon postupne zvyšoval), ktorý z objemu 1221 cm3 vydoloval len 33 kW (45 k). Samotný valník mal totiž pohotovostnú hmotnosť 1180 kg, no dokázal odviezť ďalších 1000 kg, čo už bolo naozaj nad možnosti motora.

Šírka ložnej plochy bola 1750 mm, čo bolo o celých 400 mm viac ako pri klasickej dodávke Š 1203. Dĺžka korby bola 2,8 m. 

Ako sa neskôr ukázalo, okrem slabého motora bola Achillovou pätou verzie 1203 ROL aj kolísajúca kvalita výroby a všetko to, čo trápilo aj základnú Škodu 1203, prípadne neskôr TAZ 1203, TAZ 1500. Napriek spomínaným neduhom však treba uznať, že valníky na svojich ramenách odviezli aj nemožné a dlhé roky slúžili doslova do roztrhania. A kým kedysi ich mnohí považovali skôr za zlo na cestách, dnes je z nich vyhľadávaný a veľmi cenený youngtimer. Možno aj preto, že plnohodnotného nástupcu sa táto veľká úžitková škodovka prakticky už nikdy nedočkala.