Budúcnosť elektrifikácie úžitkových vozidiel?

Aby svetová elektrifikácia úžitkových vozidiel mala význam, je potrebné aby bol do roku 2030 predaj EV až 50%. To je cieľ spoločnosti Scania a ďalších veľkých hráčov. Momentálne sme totiž na mizivom 1%, doslova na úplnom začiatku. Aby sa vízia naplnila, musí sa začať predajom stredných úžitkových vozidiel od 18 do 29 ton, ako napríklad distribučné vozidlá, ktoré sú na trhu už pár rokov. Aby to nebola len vízia, takéto vozidlá už operujú, v krajinách ako Nemecko, Švédsko, Nórsko a Dánsko. Sú to napríklad hasičské vozidlá, vozidlá na prevoz dreva, nákladu z tažobných lomov a podobne. Tieto vozidla maju prerobený podvozok, nakoľko sa ich váha výrazne zmenila. Ku dnešnému dňu sa produkujú, už aj 64-tonové elektrické úžitkové vozidla. Nie je však správnou otázkou, aký ma dané vozidlo dojazd, ale aký dojazd zákazník potrebuje. Na základe toho spoločnosť poskytne vhodnú alternatívu. Ďalej ponúkne efektívne riešenia dobíjania (zatiaľ sa bavíme o nabíjaní v depe), k tomu však treba aj správny manažment a softvér nabíjania. Za predpokladu že vývoj elektrických úžitkových vozidiel pojde podla predstáv, spoločnosť vie toto všetko ponúknuť zákazníkovi. Tak isto aj servis a podporu. Tak ako sa bude jazdiť viac a ďalej bude samozrejme potrebná aj nabíjacia infraštruktúra.

Nabíjacia infraštruktúra.

Aby bolo možné využívať elektrické úžitkové vozidlá na dlhé trasy, bude nutné prispôsobiť nabíjaciu infraštruktúru. Do roku 2030 budeme potrebovať skoro 16 000 nabíjacích staníc. Musia to byť nabíjacie stanice s výkonom minimálne 750kW. Spoločnosť Scania, Daimler a Volvo majú v pláne postaviť 1700 nabíjacích staníc po celej Európe. Ak sa do roku 2030 podarí postaviť potrebné množstvo nabíjacích miest, spoločnosť ponúkne aj softvér pre lepšiu logistiku, kde a kedy nabiť vozidlo a efektívne podľa toho naplánovať trasu. Tak ako som už spomenul, spoločnosť ponúkne zákazníkovi alternatívu podla požiadaviek. Ak by vodič pôjde dlhšiu trasu, tak po 4,5 hodinách bude mat pauzu. Za taký čas prejde cca 350km, počas 45min. pauzy bude schopný vozidlo dobit na zvyšok cesty. Čo ak sa na jednej nabíjacej stanici stretne väčší kamiónov, ktoré potrebujú nabiť?? Aby sa nestalo že nabíjacie miesta nebudú dostatočne výkonné, už teraz sa pripravujú a testujú nabíjacie miesta s výkonom 1MW tzv. „mega charging station“. Prvá takáto stanica sa buduje vo Švédsku s podporou švédskej vlády. Ďalší projekt mega stanice je v Nemecku a určite pribudnú časom aj ďalšie.

Nákladné vozidlá na palivové články

V rámci programu Scania Pilot Program, sa pripravujú aj úžitkové vozidlá poháňané palivovými článkami. Prvé už objednané vozidlo pôjde do Švajčiarska. Základom bude elektro kamión, z ktorého sa odstránia časť batérií a nahradia ich palivovými článkami od firmy Accelera. Kamión tak dostane nádrž na 60Kg vodíku pod tlakom 700bar. Pri 40tonovom vozidle bude dojazd 1000km. Tu však prichádzajú otázky, koľko bude táto technológia stáť, aká bude cena zeleného vodíku a kde bude dostupný.