Alternatívne palivá prenikajú aj do sveta autobusov. Nielen tých mestských, pri ktorých sú emisie asi najsledovanejšie, ale aj medzi linkové a diaľkové. Tie majú často veľmi špecifickú prevádzku a ich výlučne batériový pohon nie vždy vyhovuje ich určeniu. Reč je o diaľkových spojoch bez možnosti pravidelného nabíjania trakčných batérií. Scania však prináša priešenie, ako znížiť emisie vozového parku diaľkových autobusov a zároveň zachovať ich akčný rádius aj schopnosť rýchlo tankovať.

S tekutým plynom v nádržiach

Novinkou je diaľkový autobus Scania Touring upravená tak, aby mohla spaľovať tekutý bioplyn, aj zemný plyn. Na jej pohon slúži spaľovací motor s objemom valcov 13 l, výkonom 302 kW (411 k), max. krútiacim momentom 2000 Nm a dojazdom na jedno natankovanie cez 1000 km. "Nová LBG/LNG verzia Scanie Touring je vynikajúcou voľbou pre expresných autobusových a diaľkových operátorov, ktorí sa chcú stať udržateľnejšími bez masívnych investícií alebo negatívneho vplyvu na prevádzku," hovorí Carl-Johan Lööf, vedúci produktového manažmentu, People Transport Solutions, Scania. "Tento produkt vám poskytuje výkon, krútiaci moment a dojazd ekvivalentné výkonu, krútiacemu momentu a dojazdu autobusu alebo autokaru s dieselovým pohonom, pričom v skutočnosti znižuje hladinu hluku a ponúka nižšie prevádzkové náklady. Ak k tomu pridáte výhody udržateľnosti využívania bioplynu, je to skutočne vynikajúce riešenie," doplňuje Lööf. Práve schopnosť využívania podchladenej tekutej formy pynov výrazným spôsobom dopomohla k vhodnosti tejto technológie pre diaľkové autobusy a kamióny.

Motor s objemom valcov 13 l poskytuje 411 koní a 2000 Nm.

"Bioplyn môže zohrávať kľúčovú úlohu pri dekarbonizácii ťažkej dopravy, najmä pri aplikáciách na veľké vzdialenosti. Infraštruktúra na výrobu paliva a čerpacie stanice sa neustále rozširuje, pričom sa do nej uskutočňujú obrovské investície, a to nielen v Európe," hovorí Jonas Strömberg, obchodný manažér pre udržateľnú dopravu, Scania. A ako ďalej dopĺňa, bioplyn je bezfosílne a obnoviteľné palivo, ktoré ponúka zníženie emisií CO2 až o 90 percent v porovnaní s naftou z pohľadu „well-to-wheel“ a poskytuje aj ďalšie výhody pre trvalo udržateľný rozvoj. Prostredníctvom miestnej výroby palív môžu mestá a obce vytvárať miestne pracovné miesta a riešiť problémy s miestnym odpadom a zároveň zvyšovať energetickú bezpečnosť a privádzať uhlík a živiny späť do pôdy.

zdroj: Scania