Elektrifikácia autobusov a ich úplný prechod k batériovému pohonu ešte nejaký ten čas potrvá, elektrický autobus navyše nepredstavuje alternatívu na všetkých autobusových linkách. Svoje nezastupiteľné miesto tu preto stále má aj naftový pohon, snahou konštruktérov je však minimalizovať jeho prevádzkovú spotrebu. Jedným z účinných spôsobov je jeho spojenie s malým elektromotorom. Teda technológia, ktorú pod skratkou mild-hybrid poznáme najmä zo sveta osobných automobilov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Štartovanie pomocou 35 kW

Iveco Crossway Hybrid kombinuje klasický turbodiesel Cursor 9 (emisná norma Euro VI Step E) a remeňom napojený štartér-generátor (s výkonom 35 kW48 k), ktorý v čase brzdenia motorom pracuje v režime „Generátor“ a nabíja pomocné batérie uložené na streche autobusa a naopak, pri rozjazdoch pracuje ako elektromotor schopný pomáhať naftovému motoru a vykrývať jeho prechodové pásma, či kompenzovať menší krútiaci moment turbodiesela v príliš nízkych otáčkach. Pomocou štartér-generátora zároveň autobus štartuje aj svoj naftový motor. Aby bol environmentálny prínos tohto riešenia ešte zaujímavejší, motor Cursor 9 je upravený aj na spaľovanie obnoviteľného paliva XTL (X-to-liquid). „Zavedenie hybridnej technológie do nášho linkového modelu Crossway umožní dopravcom výrazne znížiť energetické náklady a emisie CO2 v porovnaní s modelmi so spaľovacími motormi. Je to konkrétna alternatíva dostupná pre zákazníkov,“ povedal Giorgio Zino, šéf komerčných operácií IVECO BUS v Európe.

zdroj: Iveco Group