Dnes už takmer neznámy slovenský autobus Granus nikdy nepatril medzi hviezdy autobusovej dopravy. Je za tým niekoľko dôvodov, no asi tým najdôležitejším je, že už v období svojho predstavenia šlo vlastne o licenčne produkovaný zastaralý poľský model Autosan H10-11. Ten v 90. rokoch nezaujal technikou, ani dizajnom, no pre zvolenský výrobný závod LIAZ predstavoval nádej, ako prežiť a využiť svoje kapacity aj v ďalšom období. Nevyšlo to, no ani tak by sme na tento autobus a jeho tvorcov nemali zabúdať.

SPOMÍNATE SI NA SLOVENSKÝ AUTOBUS GRANUS?
  • Áno ( 57% )

     

  • Nie ( 43% )

     

Odpovedalo 212 ľudí  

Licenčná nádej

Keď po politickom prevrate v roku 1989 výrazne klesol odbyt nákladných áut LIAZ produkovaných aj vo zvolenskom výrobnom závode  bývalého národného podniku LIAZ, vedenie závodu muselo rýchlo hľadať náhradný výrobný program. Možností bolo viac, no podnik sa nakoniec preorientoval aj na výrobu autobusov. Vo Zvolene sa totiž rozhodli kúpiť licenciu na poľské autobusy Autosan H10-11. Prvé kusy tu zmontovali ešte pod pôvodnou značkou Autosan, ďalšie však už prešli na označenie Granus. A aj keď prevažná časť komponentov vychádzala z poľských autobusov, boli tu aj rozdiely. Predná náprava pochádzala priamo z podniku LIAZ, zatiaľ čo hnaciu zadnú nápravu dodávali z PPS Detva. Motor zasa dodával rakúsky Steyr (neskôr aj Detroit, Cummins). V porovnaní s Karosou z Vysokého Mýta pôsobil Granus zastaralo, no disponoval komfortnejšími sedadlami (mal 42 miest na sedenie, 33 na státie), výkonnejším motorom a poskytoval viac miesta na batožinu. V prvom roku produkcie (1997) vyrobili len 10 kusov (jeho cena bola 2,5 mil. Sk), nasledujúci rok už 56 autobusov, no v roku 1999 už len posledných 6 kusov. V tomto roku zároveň vyhlásila spoločnosť oficiálny krach a majetkovo do nej vstúpil poľský Autosan (produkcia autobusov Granusan). Nepomohol ani fakt, že v roku 1998 vyhral Granus H10-11 štátne obstarávanie autobusov pre podniky SAD. Hoci mali vo Zvolene plány veľkolepé a mal nasledovať aj mestský Granus (26 miest na sedenie, 69 na státie), či autobus so zníženou podlahou, zlá ekonomická situácia sa v kombinácii s náročnými trhmi a nestabilnými podmienkami podpísali pod skutočnosť, že sa aj autobus Granus stal len ďalším príbehom úprimnej snahy s pomerne rýchlym koncom.

Granus sa od pôvodného Autosanu mierne líšil aj dizajnom (zdroj foto Wikipédia).