Príchod elektrických áut so sebou priniesol aj mnohé otázky súvisiace s ekológiou, životnosťou batérií, aj spôsobom ich kontrolovanej recyklácie. A tak ako ide vývoj dopredu v oblasti konštrukcie samotných vozidiel, tak, ak nie ešte rýchlejšie, napredujú aj technológie ich trakčných batérií. A kým v minulosti boli aktuálne otázky ohľadom recyklácie starých batérií, tak sa dnes presúva pozornosť k ich repasovaniu a opätovnému využívaniu v elektromobiloch. Šetria sa tak peniaze, príroda, aj výrobné kapacity.

Zničiť ich by bola škoda

„S prepracovaným konceptom CB400 ponúkame našim zákazníkom nákladovo efektívne a udržateľné riešenie, ktoré opätovne využíva vysokokvalitné komponenty, čím znižuje spotrebu zdrojov a emisie skleníkových plynov. A to všetko pri zachovaní vysokej kvality,“ vysvetľuje Christian Vrbek, vedúci tímu repasovania vozidiel s nulovými emisiami v popredajnom servise spoločnosti Daimler Truck. V porovnaní s novou výrobou sa opätovným použitím jednotlivých komponentov ušetrí približne tretina emisií CO₂. Batérie, ktoré sa nedajú renovovať, sa okamžite recyklujú. Okrem toho je možné ich neskoršie použitie v druhom životnom cykle, napríklad v stacionárnych systémoch na skladovanie energie.

Projekt vývoja prepracovanej batérie CB400 realizujú v „Kompetenčnom centre pre mobilitu bez emisií“ (KEM) v Mannheime, ktoré sa nachádza v blízkosti sériovej výroby nových batérií. Použité batérie CB400 zo zákazníckych vozidiel tam zhromažďujú, demontujú, dôkladne čistia a repasujú podľa najnovších sériových štandardov. Repasované batérie CB400 spĺňajú štandardy série Mercedes-Benz Trucks pre funkčnosť a bezpečnosť. Každá batéria je vybavená aktuálnou verziou softvéru a prechádza prísnymi funkčnými testami, vrátane testovania tesnosti. Záruka na diely Mercedes-Benz Trucks sa preto vzťahuje aj na repasované batérie. Dostupnosť v rôznych úrovniach výkonu zabezpečuje lepšiu kompatibilitu s batériovými blokmi nainštalovanými vo vozidle. Repasovaním spoločnosť Mercedes-Benz Trucks nielen rieši potreby opráv existujúcich vozidiel, ale tiež vytvára základy pre budúce technológie repasovania. Poznatky získané z projektu CB400 sa už teraz začleňujú do vývoja novej generácie, ako je napríklad batéria CEB500 pre Mercedes-Benz eActros 600. Hoci sa výroba modelov Mercedes-Benz eActros 300 a 400 prvej generácie skončí do konca roka 2025, dopyt po spoľahlivých a cenovo dostupných náhradných dieloch pretrváva. Vysokonapäťová náhradná batéria CB400 zostáva k dispozícii aj pre Mercedes-Benz eEconic. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: Daimler Truck