O histórii modelu T1 od Volkswagenu toho už bolo popísaného mnoho. Dnes je z neho veľký kult, zberateľské auto a priaznivci vedia na počkanie odrapotať všetky detaily z jeho života. Práve preto sa patrí pripomenúť si, kedy sa celý príbeh vlastne začal. A hoci je dnes na svete niekoľko nezabudnuteľných áut s bohatou históriou, vo svete úžitkových vozidiel je VW Transporter rozhodne najväčšou hviezdou. Novinári ho prvýkrát uvideli už v polovici decembra 1949.
Z „paleťáku“ hviezdou surferských pláží
Len pre zopakovanie nezaškodí pripomenúť, že prvý Transporter vznikol ako zhmotnenie predstavy auta schopného prevážať tovary, no vyrobeného z bežného Chrobáka a za čo najmenej peňazí. Skrátka, nič, z čoho by sa malo stať slávne auto s nezabudnuteľnou históriou. A už vôbec nie zberateľský kult. A predsa sa podarilo. A vďačí za to práve svojej skromnosti. V podstate je to príbeh o Popoluške.
A veruže, skromnejšie to celé začať snáď ani nemohlo. Prvý sériový Transporter z roku 1950 totiž na svoje zadné kolesá posielal len 25 koní. Aj to mu však pri jeho ľahkej konštrukcii stačilo na maximálnu rýchlosť 80 km/h, čo nebolo v roku 1950 nijak málo. Je pritom zaujímavé, že označenie T1 vtedy pri aute nefigurovalo. Ako Model 1 automobilka interne označovala Chrobáka a prvý Transporter bol Model 2. Jednotlivé značenie generácií sa začalo vo veľkom používať až s príchodom štvrtej generácie VW T4. Ale späť ku generácii T1, jej prvá osobná verzia niesla označenie „Kombi“ a predstavovala možnosť, ako v dodávke legálne prevážať aj ľudí. Až v priebehu roku 1951 sa objavila legendárna Samba s 21 oknami a statusom luxusného prepravníka. Ten si Samba zabezpečila aj prítomnosťou rádia na palube. Neskôr sa prvý Transporter ukázal v podobe mnohých verzií, vrátane sanitiek, policajných vozidiel a podvozkov určených pre rôzne nadstavby. Skromná cena mu pritom zabezpečila potrebný predajný úspech a popularitu, akú mu mohli závidieť mnohé osobné autá. A aby toho nebolo málo, začali vznikať aj kempingové úpravy a surferské verzie, ktoré ho neskôr vystrelili na výslnie, ktoré trvá prakticky dodnes.
Postupné vylepšovanie
Až do roku 1952 si musel Transporter vystačiť bez zadného okna, o rok neskôr pribudla synchronizácia prevodovky (dovtedy mal synchronizáciu len prvý prevodový stupeň), v roku 1954 sa objavil zadný nárazník, od roku 1955 prišlo lepšie vetranie kabíny so „šiltom“ nad čelným oknom a vzadu pribudli výklopné dvere. To zároveň znamenalo presunutie rezervného kolesa za vodičovu sedačku. Postupné vylepšovanie prvej generácie pokračovalo prakticky až do konca jej výroby, ktorá prišla v Nemecku v roku 1967. Tým sa však jeho život neskončil, v Brazílii, kde sa jeho výroba následne presunula (brazílsky závod VW však fungoval už od roku 1953), ho nakoniec vyrábali až do roku 1975. Celkovo sa z VW T1 nakoniec predalo viac ako 1,8 milióna kusov.
zdroj: VW Group