Uspávací plyn do kabíny
Anestetiká používajú zlodeji najmä vo Francúzsku (Calais, Lyon, Marseille) a Taliansku (Turín, Miláno, A1, A4). Jednou z používaných látok je etyléter, ktorý je nebezpečný aj tým, že je výbušný. Isoflurán spôsobuje amnéziu (stratu pamäte). Halotán môže poškodiť pečeň. Propán-bután je výbušný a zároveň môže spôsobiť definitívne udusenie. Ak máte podozrenie, že ste sa stali obeťou tejto formy útoku, urýchlene vyhľadajte lekársku pomoc, aby ste sa vyhli trvalým následkom! Za zváženie stojí inštalácia detektora plynov do kabíny, ktorý upozorní na prítomnosť anestetík zvukovým signálom. Niektoré modely sa dokážu spárovať s mobilmi či hodinkami.
Zlodeji púšťajú do kabíny plyn hadičkou cez štrbinu vo dverách, pootvorené okno alebo cez klimatizáciu / kúrenie. Anestetiká nemajú farbu ani zápach a účinkujú do 2 minút. Motiváciou môže byť vykradnutie kabíny (osobné veci, hotovosť, mobily, notebooky a iná elektronika) alebo vykradnutie drahého nákladu v návese. V niektorých prípadoch zmiznú aj s celým kamiónom, ktorý sa neskôr nájde poškodený, vybielený a vodiča nájdu zbitého ležať na zemi.
Vlámanie nelegálnych migrantov do návesu
Jedným zo spôsobov, akým sa nelegálni migranti pokúšajú dostať na západ, je že sa vlámu do návesu a skryjú sa medzi škatule / palety s tovarom. Pred každou jazdou je nevyhnutné kontrolovať stav zámkov, plachty prípadne colnej plomby. V prípade pochybností nepokračovať v jazde a zavolať políciu. Do vážnych problémov sa môžete dostať aj za neúmyselný či nevedomý prevoz nelegálnych migrantov. Pozor si treba dať najmä v prímorských krajinách ako Belgicko, Holandsko, Francúzsko, Taliansko a Veľká Británia.
V Nemecku hrozí nielen pokuta 7 500 € pre vodiča a 30 000 € pre firmu. Môžete byť obvinení z trestného činu prevádzačstva, za ktoré hrozí až 5 rokov odňatia slobody. V Taliansku taktiež hrozí väzenie a za každú nelegálne prevezenú osobu zaplatíte až 15 000 €. Ak sa vám do návesu vláme skupinka šiestich nelegálnych migrantov a zanedbáte svoje povinnosti, čaká vás pokuta vo výške 90 tisíc EUR!
Vlamači nepotrebujú celú noc. Tým odvážnejším stačí naozaj chvíľka počas tankovania alebo len státia v kolóne či na hraničnom priechode. Ďalej môžu napríklad v pripájači na diaľnicu rozostavať dočasné dopravné značky, kusy dreva, alebo kamene, ktorými nachvíľku prinútia vodiča zastaviť či dokonca vystúpiť z kabíny a ísť prekážky odstrániť, zatiaľ čo sa vlámu do návesu.
Rozrezaná plachta na návese
Pokiaľ uvidíte náves, ktorý má na viacerých miestach rozrezanú plachtu, je takmer isté, že sa s ním jazdí do Veľkej Británie cez Dunkerque alebo Calais. Nemusí ísť len o samoúčelný prejav výtržníctva alebo odkaz v štýle ,,tu už viac neparkuj‘‘. Ide zároveň o spôsob, akým zlodeji zisťujú, čo veziete. Pokiaľ máte naložené kovové regály do automobilky alebo stavebný materiál, zlodejov prestanete zaujímať. Zostane len diera v plachte, ktorá vyzerá neesteticky a musíte ju čím skôr opraviť. Inak by špeditéri vo firme mohli odmietnuť váš kamión naložiť.
Pokiaľ však máte náves plný elektroniky, drahého alkoholu, cigariet, liekov alebo iného tovaru, ktorý sa dá ľahko a rýchlo speňažiť, začnú si medliť ruky. Vylomia zadné vráta a začne sa rabovanie. Ak ich náhodou prichytíte, okamžite zavolajte políciu, ale v žiadnom prípade neopúšťajte kabínu. Pamätajte na to, že tovar je poistený – vy nie. Vykrádači vždy pracujú v skupinách. Je takmer nulová šanca, že by ste sa ako jednotlivec, prípadne vo dvojici, zvládli ubrániť a hrozia vám ťažké poranenia s trvalými následkami či dokonca smrť.
Vyprázdnená nádrž
Krádeže nafty patria medzi najčastejšie druhy kriminality v tejto oblasti. Dejú sa najviac v Poľsku, Rumunsku, Bulharsku, ale aj Nemecku, Španielsku a Francúzsku. Nafta sa kradne dvoma spôsobmi. Tým sofistikovanejším je odstránenie viečka nádrže a prečerpanie pomocou tichých akumulátorových čerpadiel. Druhý spôsob je prevŕtanie spodnej časti nádrže. Nafta sa následne nechá vytiecť do nádoby. Tento spôsob je rýchlejší. V oboch prípadoch vznikne škoda na vozidle, ktorú je potrebné opraviť. Zlodeji môžu disponovať rušičkami mobilného signálu, takže si nebudete ani môcť privolať pomoc.
Prevencia
Väčšine spomínaných problémov sa dá predísť tým, že budete parkovať na riadne osvetlených a strážených odpočívadlách s kamerovým systémom a oplotením ako napríklad Euro Rastpark v Nemecku na diaľniciach A2 alebo A5. Mobilná aplikácia SafePark alebo databázy Truck Parking Europe či TRANSPark fungujúce v celej Európe vám pomôžu nájsť bezpečné miesto na parkovanie.
Pokiaľ skutočne nemáte na výber a musíte nocovať na miestach s vysokou kriminalitou, účinným trikom je prevliecť upevňovací popruh (ľudovo povedané ,,gurtňu‘‘) madlami dverí a poriadne stiahnuť. Dverami sa do kabíny vlamači nedostanú. Môžu síce rozbiť okná, ale narobili by tým veľký hluk a je veľká šanca, že na seba upozornia.
Odpovedalo 6 ľudí