Tatra Buggyra ZM Racing je tím s dlhoročnou tradíciou v pretekoch kamiónov. Či už v ťahačoch na okruhoch, alebo terénnych „truckoch“ v púštnych vytrvalostných súťažiach. Neprekvapí preto, že pre Rally Dakar 2024 pripravujú úplne novú Tatru. „Plán na postavenie nového auta vznikol už pred dvomi rokmi,“ hovorí šéf Buggyry, Martin Koloc. Zároveň však dodáva, že stavbu odkladali, pretože FIA neustále menila konečné znenie pravidiel pre Rally Dakar. A keďže bolo finálne znenie známe až tento rok v lete, okamžite začali so stavbou nového špeciálu. „S novým autom v januári určite pôjdeme,“ je aj napriek nezavinenému meškaniu celého projektu presvedčený Koloc.

Aj s umelou inteligenciou

„Na optimalizácii konštrukcie novinky sa podieľa aj umelá inteligencia. Používame výpočty CFD (Computational Flight Dynamics) na prúdenie vzduchu, rozloženie hmotnosti a tvar karosérie. Aj napriek tomu, že použijeme kabínu s kapotou, snažíme sa zachovať DNA Tatry,“ pokračuje Koloc. Prácu s umelou inteligenciou (AI) si pochvaľuje aj šéfkonštruktér David Vršecký. „Človek sa musí naučiť s umelou inteligenciou pracovať a správne ju použiť. Dôležité je zadanie, naše údaje sú špecifické a veľmi zložité a len ich správnym zadaním môže prísť dobrý výsledok,“ hovorí Vršecký. V tíme sú presvedčení, že novú Tatru stihnú dokončiť a vyrazia s ňou v januári 2024 na Dakar. Hneď po ňom ju však zanalyzujú a začnú so stavbou verzie EVO pre ročník 2025. Ako totiž potvrdzuje David Vršecký, tempo vývoja púštnych špeciálov je minimálne rovnako závratné ako ich rýchlosť na tratiach rýchlostných skúšok.

zdroj: Buggyra Racing