Rovnako ako sa transformuje svet okolo, mení sa aj segment nákladnej diaľkovej dopravy. Obrovský tlak na emisie spôsobuje jej pomalý prechod k elektrickým ťahačom, či autám na iné alternatívne palivá a v autách pribúdajú stále nové bezpečnostné a jazdné asistenčné systémy. To však nie je všetko, cieľom aktuálneho vývoja je autonómny kamión, teda súprava schopná samostatnej jazdy úplne bez vodiča. Za všetkým vraj treba hľadať bezpečnosť, menšiu náročnosť na personál a najmä väčšie prepravné výkony (eliminácia dlhých prestávok). V súčasnosti už podobné systémy existujú, zatiaľ však len v testovacej fáze.

S technickým dozorom na vymedzených cestách. Zatiaľ

V súčasnosti je k dispozícii systém autonómneho riadenia na úrovni 4, čo v preklade znamená, že kamión je schopný samostatnej jazdy bez vodiča. Jej autorom je americká spoločnosť Plus, ktorá skúšobne integruje svoj program autonómnej jazdy úrovne 4 do vozidiel Scania a Traton Group. „Zaviazali sme sa vyvíjať plne integrované autonómne riešenia, teda technológiu, ktorá je inštalovaná a podporovaná priamo z výroby. Riešenie je navrhnuté tak, aby ho mohli naši zákazníci prevádzkovať priamo v ich existujúcej infraštruktúre a prevádzkových tokoch,“ hovorí Peter Hafmar, viceprezident Scanie a vedúci oddelenia autonómnych riešení.

Nová dohoda medzi vybranými automobilkami a spoločnosťou Plus má viesť až k sériovej výrobe novej generácie plne autonómnych kamiónov. „Spoločnosť Plus si váži, že si ju Scania vybrala ako svojho dlhodobého partnera v oblasti autonómnej dopravy. Využijeme skúsenosti s nasadením nášho modulárneho a flexibilného softvéru pre autonómne riadenie, aby sme urýchlili vývoj vysokovýkonných autonómnych nákladných vozidiel. Tie nasadíme komerčne vo veľkom rozsahu,“ povedal Shawn Kerrigan, zakladateľ spoločnosti Plus. Zatiaľ však ide o dlhodobé plány a v súčasnosti prebiehajú testy na uzavretých polygónoch, či na presne definovaných trasách a s vodičom v kabíne. Ten síce nijako nezasahuje do riadenia, no v rámci bezpečnosti je pripravený kedykoľvek riadenie korigovať. Na vybraných úsekoch ciest v Nemecku, Švédsku a USA sa autonómne kamióny so systémo PlusDrive objavia ešte v priebehu roka 2024. Termín ich nasadenia do sériovej výroby je každopádne zatiaľ neznámy.

zdroj: Scania