Pod pojmom vodíkový kamión si dnes vo väčšine prípadov predstavíme úžitkové auto s palivovými článkami, ktoré dokážu z vodíka vyrobiť elektrickú energiu a tou následne poháňať trakčné elektromotory auta. V podstate tak ide o elektrické auto spaľujúce vodík. Niektoré automobilky však vidia budúcnosť v inej vodíkovej technológii, teda v klasickom spaľovacom motore schopnom priamo spaľovať vodík. Takéto pohony už testuje niekoľko automobiliek v osobných autách, teraz sa k nim však pridáva aj MAN Truck & Bus.

Vodík ako doplnok

"Naďalej sa zameriavame na batériovo-elektrické vozidlá s cieľom dekarbonizovať cestnú nákladnú dopravu. Tie majú v súčasnosti jasné výhody oproti iným koncepciám pohonu z hľadiska energetickej účinnosti a prevádzkových a energetických nákladov. Nákladné vozidlá poháňané vodíkovými spaľovacími motormi sú však užitočným doplnkom pre špeciálne aplikácie a trhy," hovorí Friedrich Baumann, člen predstavenstva MAN Truck & Bus. A zároveň dopĺňa, že drvivú väčšinu dopravných aplikácií zákazníkov MAN v budúcnosti obslúži s klasickým batériovým pohonom. "Pre špeciálne aplikácie je vhodným doplnkom spaľovanie vodíka alebo v budúcnosti technológia palivových článkov. Vodíkový spaľovací motor H45 je založený na osvedčenom dieselovom motore D38 a vyrába sa v závode na výrobu motorov a batérií v Norimbergu. Použitie známej technológie nám umožňuje vstúpiť na trh v ranom štádiu a poskytuje tak rozhodujúci impulz pre rast Vďaka hTGX sme teraz do nášho portfólia s nulovými emisiami pridali atraktívny produkt,“ pokračuje Friedrich Baumann.

Vodíkový pohon je vhodný najmä pre prepravné úlohy, ktoré si vyžadujú špeciálnu konfiguráciu náprav alebo tam, kde nie je na ráme miesto pre batériu kvôli potrebe nadstavby nákladného vozidla. MAN hTGX ponúka maximálny dojazd až 600 kilometrov v pôvodne ponúkaných znakoch náprav 6x2 a 6x4. Použitý vodíkový spaľovací motor H45 má výkon 383 kW (520 k) a krútiaci moment 2500 Nm pri 900-1300 ot./min. S vodíkom stlačeným na 700 barov (CG H2) a kapacitou nádrže 56 kg je možné vozidlo natankovať za menej ako 15 minút. S menej ako 1 g CO2/tkm bude MAN hTGX spĺňať kritériá ako „vozidlo s nulovými emisiami“ podľa novej plánovanej legislatívy EÚ o CO2. Prvých 200 kusov vodíkových verzií hTGX dostanú zákazníci v Nemecku, Holandsku, Nórsku a na Islande už v roku 2025.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov