Vozidlá, ktoré sú k dispozícií

NDS má na údržbu diaľnic a rýchlostných ciest 168 sypačov, 6 nákladných vozidiel, 14 nákladných vozidiel vybavených pluhom, 13 traktorov s radlicou, 2 traktory so sypačom, 19 snehových fréz, 21 univerzálnych nosičov náradia, 41 nakladačov, traktobager a multikar sypač a pluh. To celkovo tvorí 286 strojov z čoho je 20 nových sypačov.

Okrem vozidiel je pripravených viac ako 31 000 ton posypového materiálu. Okrem vozidiel a materiálu je na zimnú pohotovosť vyčlenených 705 zamestnancov, z toho 103 dispečerov zimnej údržby, 15 vedúcich stredísk a 587 ostatných zamestnancov. Technika spolu so zamestnancami majú na starosti 1200 km ciest. Sú to diaľnice – 514.15km, rýchlostné cesty 228.58km,  cesty 1. triedy 144.02km, križovatky 223.58km, privádzače, odpočívadlá a parkoviská tvoria dokopy 80,79 km.

Príprava pred výjazdom

Práca dispečera spočíva v riadiacej a rozhodovacej činnosti. Pred každým výjazdom sa musí skontrolovať množstvo nasypanej soli, prípadne či je k dispozícií soľanka. Tá sa pripravuje v soľankovom hospodárstve, kde sa zmiešava soľ do -34°C s vodou. Po dosiahnutí požadovanej hustoty sa zmes preleje do sypačov. Soľanka sa pridáva z dôvodu, ak by soľ nebola navlhčená mohlo by ju jednoducho sfúknuť z vozovky. Vďaka kamerám majú pracovníci k dispozícií vizuálny pohlad na situáciu na diaľnici. Okrem kamier sú priamo vo vozovke zabudované hlásiče námraz, ktoré fungujú na báze trojstupňového systému identifikácie. 1 stupeň predpokladá námrazu, 2 stupeň signalizuje vznikajúcu námrazu a 3 stupeň signalizuje už vzniknutú námrazu.

Kedy a ako obiehať sypače na cestách

Zamestnanci NDS prosia všetkých účastníkov cestnej premávky o ohľaduplnosť pri predbiehaní sypačov. Každé vozidlo je vybavené svetelnou signalizáciou v podobne šípky alebo kríž. Ak na svetelnej signalizácií svieti kríž, nie je bezpečné predbiehať vozidlo z dôvodu, že za jazdy za sypačom vzniká snehová koľaj, na ktorej môžete dostať šmyk. Tak isto nie je úplne bezpečné predbiehať sypač, ktorý sype soľ na cestu, pretože soľ sa v danej neprilepí rovno na vozovku a tak vám môže zbytočne poškodiť lak vozidla. Ak na vozidle svieti šípka je bezpečné vozidlo predbehnúť, pretože nesype soľ a aj radlica je v danom momente dvihnutá takže vám nehrozí žiadne riziko.