Alternatívne pohony si rovnako ako medzi osobné autá našli cestu aj k ľahkým úžitkovým a ťažkým nákladným vozidlám. Každý segment má samozrejme svoje špecifiká a treba mu prispôsobiť druh pohonu. Všeobecne platí, že diaľková nákladná doprava vyžaduje vysoké dojazdy, prípadne rýchle „tankovanie“ a tak sa v nej presadzujú elektrické pohony o čosi horšie, než v iných segmentoch. Problémom je totiž dlhá doba dobíjania trakčných akumulátorov. Toyota však skúma, ako by sa v podobnej situácii uplatnili palivové články.
Dojazd rovnaký, tankovanie výrazne rýchlejšie
"Táto iniciatíva je v súlade s cieľom spoločnosti Toyota dosiahnuť uhlíkovú neutralitu vo svojich logistických operáciách do roku 2040. Jej cieľom je aj prispieť k rastu vodíkovej ekonomiky. Ťažké nákladné vozidlá s palivovými článkami môžu zvýšiť dopyt po vodíku, ktorý je jedným z kľúčových faktorov spolu s implementáciou nariadenia EÚ o infraštruktúre pre alternatívne palivá (AFIR). Spolu s našimi poskytovateľmi logistických služieb sa snažíme zhromažďovať poznatky z každodennej prevádzky našej prvej logistickej flotily poháňanej vodíkom a ďalej zlepšovať vozidlá a prevádzkové procesy," povedal Thiebault Paquet, viceprezident pre výskum a vývoj, Toyota Motor Europe. Toyota Motor Europe a VDL Groep totiž spolupracujú na integrácii systému palivových článkov od spoločnosti Toyota do ťažkých nákladných vozidiel. Po prvom demonštračnom nákladnom vozidle nasadila spoločnosť Toyota na svoje logistické trasy v Belgicku (Diest), Francúzsku (Lille), Nemecku (Kolín nad Rýnom) a Holandsku (Rotterdam a Weesp) ďalšie štyri vozidlá. Spolu s logistickými poskytovateľmi bude Toyota priebežne vyhodnocovať výkon nákladných vozidiel s palivovými článkami v každodennej prevádzke európskeho centra Toyota Parts Centre, ktoré denne spracováva viac ako 500 000 dielov a príslušenstva. Vodíkové 40-tonové nákladné vozidlo s palivovými článkami poskytuje podobný výkon ako naftový ťahač, ale s nulovými emisiami z výfukových plynov na podobných trasách, pretože jeho motor je poháňaný elektrinou vyrobenou z vodíka v kombinácii s kyslíkom. Na jedno natankovanie dokáže súprava prejsť 400 km v reálnych jazdných podmienkach. A ako upozorňuje Toyota, elektromotor bez vibrácií znižuje rušenie oblasti, ktorou nákladné vozidlo prechádza. Zároveň výrazne zlepšuje komfort jazdy.
zdroj: Toyota Motor Europe