Mihail Spătaru mal 39 rokov, jazdil ako profesionálny vodič a bohužiaľ minulý čas použitý na začiatku tejto vety je namieste. V polovici mája stál na parkovisku Aire de Le Translay pri diaľnici A28 v severnom Francúzsku. Približne o jednej v noci vystúpil z kabíny, aby si odskočil na toaletu skontroloval zámky na prívese. Narazil pritom na zlodejov, ktorí ho napadli. Jeden z nich ho dvakrát bodol nožom.

Mihail sa ešte dokázal vrátiť do kabíny, kde na neho čakala manželka, ktorá sa s ním zároveň striedala za volantom. Zúfalá žena sa pokúsila privolať pomoc, búchanie na dvere okolostojacich ťahačov však bolo márne. Nikto, s výnimkou vodiča malej dodávky, sa neodvážil vystúpiť. Smutnú bodku za týmto nešťastným príbehom dali záchranári. „Rýchla“ zdravotná pomoc a polícia dorazili až po hodine a pol. Mihail medzitým vykrvácal.

bruselské orgány

V Rumunsku je táto udalosť stále živá a vyvolala celonárodnú diskusiu o bezpečnosti na verejných parkoviskách. Debatami to však neskončilo. Neformálne združenie Voluntari în Europa (Dobrovoľníci v Európe), ktoré sa snaží zastupovať Rumunov žijúcich v rôznych častiach EÚ, zaslalo do Európskeho parlamentu otvorený dopis. V ňom obviňuje bruselských úradníkov z nedbalosti kvôli porušeniu smernice 2010/40/EU a nariadenia č. 885/2013, ktoré sa týka zavádzania inteligentných dopravných systémov a zároveň bezpečnosti a ochrany parkovísk pre nákladné a úžitkové vozidlá.

Rumunské združenie sa snaží poukázať na fakt, že EÚ síce formálne garantuje „bezpečnosť európskych občanov a ich majetku v rámci Európskej únie“, ale fakticky podľa Voluntari în Europa nerobí únia nič alebo len veľmi málo, aby práve pre profesionálnych vodičov skutočnú bezpečnosť zaručila. Brusel tým podľa nich porušuje danú smernicu i nariadenie.

bruselské orgány

Neformálne združenie vo svojej deklarácii upozorňuje tiež na skutočnosť, že v praxi sa uvedené predpisy viac sústredia na vylepšenie označenia parkovísk, než že by sa zaoberali rozvojom infraštruktúry z pohľadu bezpečnosti. A aby sa podobné trestné činy neopakovali, respektíve aby sa ich počet nezvyšoval či v lepšom prípade znížil, sťažnosť Európskemu parlamentu obsahuje aj dva konkrétne návrhy.

Rumunskí vodiči požadujú osvetlenie odstavných parkovísk, ktoré by podľa nich mohlo odradiť zločincov od páchania trestných činov pod pláštikom tmy a zároveň by sa tým mohla zvýšiť pravdepodobnosť, že sa pri podobných incidentoch nájde viac prípadných svedkov. Dnes podľa Rumunov vodiči v obavách o svoj život kabíny radšej ani neopúšťajú, čo dokazuje aj vyššie spomenutý prípad Mihaila Spătaru.

bruselské orgány

Druhá časť návrhu hovorí o zavedení monitorovacích systémov na parkoviskách, nemali by to byť však len klasické kamery. Združenie navrhuje technológiu schopnú sledovať predovšetkým pohyb osobných automobilov či dodávok, ktoré bežne používajú zlodeji či pašeráci ľudí.

Mimochodom, francúzskej polícii sa pred pár dňami podarilo vďaka stopám DNA zatknúť dvoch podozrivých 27-ročných Iračanov. V súvislosti s týmto prípadom ich vyšetrovateľ obvinil z vraždy rumunského vodiča, pokus o lúpež a v prípade dokázania viny im hrozí až 30-ročný trest odňatia slobody.