Prvé informácie o novom taktickom prieskumnom, nákladnom a transportnom automobile Sisu s pohonom všetkých štyroch kolies sa začali objavovať v médiách už v roku 2018 a ešte v tom istom roku automobilka predviedla aj ranný funkčný prototyp.

Súčasné dva predprodukčné stroje s označením GTP 4x4, ktoré si aktuálne prevzala fínska armáda na praktické skúšky, sa od pôvodného vozidla odlišujú len v drobnostiach, ktoré nemá zmysel rozoberať, za pozornosť však určite stojí ich strategická základná konštrukcia.

Sisu GTP 4x4

V snahe ochrániť posádku (nech už bude čeliť čomukoľvek) autori vytvorili pozoruhodný modulárny systém pripomínajúcu tak trochu Lego. Jeho podstatou je robustná platforma obsahujúca podvozok s nezávislým odpružením kolies oboch náprav a predný box ukrývajúci za balistickými panelmi motor, prevodovku, kardany, skrátka kompletne celý pohon.

Trezor na kolesách

Následne môžu byť k uvedenému šasi pripojené rôzne typy nadstavieb, ktorých podobu nájdete na ilustráciách v galérii, každopádne zachytávajú len malú časť možných verzií karosérie. Východiskovým typom je dvojmiestna kabína, respektíve klasický valník, ktorý bude existovať aj v štvordverovom variante so skrátenou korbou. Nasledujú dvoj a štvordverové dodávky a podobne variabilný je i počet miest na sedenie. Od 1+1, cez 2+2 až po 2+8, pričom jednoduchou demontážou sedadiel bude možné kapacitu konkrétneho vozidla meniť na počkanie.

Sisu GTP 4x4

Nové Sisu má dĺžku rovných 6 metrov a že to nie je žiadna malá hračka, dokazuje predovšetkým výška 2550 mm a veľmi podobná šírka 2500 milimetrov. Rázvor náprav je 3800 mm a svetlá výška 400 mm. Pohotovostná hmotnosť pancierového štvordverového pick-upu je 9 ton a užitočné zaťaženie až 5 ton, takže celková váha atakuje hranicu 14 tisíc kg.

Pod prednou kapotou pracuje kvapalinou chladený radový šesťvalec od Mercedesu s typovým označením OM 926. Turbodúchadlom preplňovaný štvortaktný diesel má objem 7,2 litra a najvyšší výkon 306 koní, čo stačí na maximálnu rýchlosť plus 100 kilometrov za hodinu.

Pohonná jednotka je spriahnutá so šesťstupňovou automatickou prevodovkou Allison 3500 a medzinápravovým diferenciálom ZF VG750, ktorý je spojený s uzamykateľnými diferenciálmi. Sisu je vybavené kotúčovými vzduchom ovládanými brzdami, ktoré sú ukryté pod pneumatikami s rozmerom 365/85 R20 vpredu a 395/85 R20 vzadu.

GTP má dojazd 700 kilometrov, zvláda brody s hĺbkou 850 mm a 60-percentné stúpanie. Predný nájazdový uhol i prechodový uhol je identických 45 stupňov, zatiaľ čo ten zadný má hodnotu 37 stupňov. Cenu jedného upraveného obrneného automobilu Sisu nezverejnilo (zrejme aj preto, že bude závislá na výbave), celková zákazka pre fínsku armádu však vyjde na 3,8 milióna eur bez dane.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 13 obrázkov

zdroj: Sisu