Alternatívne pohony prenikajú v stále väčšej miere aj medzi nákladné autá, pričom výnimkou nie sú ani veľké špeciály, či ťažké nákladné autá. Naopak, u nich sa pridaná hmotnosť elektrického, či iného pohonu skôr „stratí“ a pre určité spôsoby použitia dokonca dáva väčší zmysel, než konvenčný naftový pohon. Dobrým príkladom je aj nová plug-in hybridná Tatra Force e-Drive poháňaná energiou z palivových článkov.

Vodíkové palivové články, aj tlakové nádoby si Tatra Force e-Drive vozí za kabínou.

Svetová premiéra prvej vodíkovej Tatry

Nová vodíková Tatra Force e-Drive absolvovala svoju svetovú premiéru, pričom za miesto prvého predstavenia zvolila automobilka logicky domácu Českú republiku. Novinka sa ukázala s konfiguráciou náprav 1+3 (8x6), pričom má hnanú trojicu náprav. Auto si na podvozku vezie trakčné batérie s kapacitou 171 kWh (Li NMC), ktoré navyše disponujú schopnosťou nabíjania z externého zdroja. Ide teda o plug-in hybrid. O výrobu energie na palube sa však starajú aj vodíkové palivové články s výkonom 2 x 100 kW. Pohon auta zabezpečuje trakčný elektromotor s výkonom 580 kW/789 k (trvalý výkon 480 kW/653 k) a max. krútiacim momentom 2300 Nm. Zásobu vodíka si Tatra vezie v tlakových nádržiach (v plynnom stave) a ich „dotankovanie“ trvá len niekoľko minút. „Pokiaľ chce mať Tatra produkty, ktoré kráčajú s dobou a nájdu uplatnenie aj na tých najnáročnejších trhoch, musí ísť cestou vlastného technického vývoja a aplikácie pokročilých technológií a inovácií,“ komentuje novinku Andrej Čírtek, hovorca Czechoslovak Group. „Projekt vodíkovej Tatry, na ktorej spolupracujeme s ÚJV Řež, firmou Devinn a pražskou Vysokou školu chemicko-technologickou za podpory TA ČR je toho dobrým príkladom,“ pokračuje Čírtek. Novinka má celkovú hmotnosť 45 t a je určená pre ťažobný priemysel. Tatra si na nej chce otestovať nové technológie v tých najťažších prevádzkových podmienkach a neskôr ich posunúť aj do prístupnejších segmentov svojich nákladných áut. 

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

zdroj: Tatra Trucks