Vodík má ako alternatíva k elektromobilom s trakčnou baterkou určite budúcnosť. Na tom sa zhodli takmer všetci odborníci, má to však jednu zásadnú podmienku – lacnejšia produkcia „zeleného“ vodíka z obnoviteľných zdrojov. Potvrdilo sa to aj v Nemecku, kde pred časom zaviedli prvú vlakovú vodíkovú linku na svete. Šlo o pilotný projekt a skúšku, ako sa tento typ dopravy osvedčí.

O 80 % drahšie

Štátna verejná dopravná spoločnosť LVNG v Dolnom Sasku spustila do prevádzky prvú železničnú trať na svete, ktorá fungovala výlučne na vodík. Stalo sa tak v rámci plnenia emisných cieľov presne pred rokom v auguste 2022. Vodíkové vlaky majú v Nemecku spolu s elektrickými nahradiť dieselové na ťažko elektrifikovateľných tratiach. Za rok však LVNG rozhodnutie prehodnotila a vylúčila použitie akýchkoľvek ďalších vlakov na vodík s tým, že batériové elektrické modely sú „lacnejšie na prevádzku“, informuje portál Hydrogeninsight. Ako uviedli predstavitelia spoločnosti LVNG, rok sledovali náklady na prevádzku vodíkových vlakov a porovnávali ich s elektrickou alternatívou. Nešlo pritom len o náklady na spotrebovanú energiu, ale aj servis, údržbu a logistiku spojenú so skladovaním a dopĺňaním energií.

Spoločnosť LNVG, ktorú vlastní vláda Dolného Saska, investovala viac ako 93 miliónov eur do 14 vlakov na vodíkové palivové články, ktoré začali premávať v auguste 2022. Po roku prevádzky a prieskumu trhu s alternatívnymi pohonmi vláda Dolného Saska skonštatovala, že sú vodíkové vlaky až o 80 % drahšie ako elektrické. Dva vodíkové vlaky Alstom Coradia iLint boli testované na trati medzi Cuxhaven a Buxtehude od roku 2018, keď sa stali vôbec prvými vlakmi na vodík uvedenými do komerčnej prevádzky.

zdroj: Euractiv, HydrogenInsight