Použitie vodíkového pohonu ako bezemisnej alternatívy k tradičnému naftovému motoru v kamiónoch je stále veľkou témou. Klasický batériový pohon sa totiž pri diaľkovej preprave s vysokými nárokmi nielen na dojazd, ale aj rýchlosť opätovného načerpania energie, ukazuje ako slepá ulička. Výrobcovia preto hľadajú ďalšie riešenia. Okrem používania bioLNG, teda tekutej fázy zemného plynu sa v dlhodobejšom časovom horizonte ukazuje ako perspektívne riešenie práve pohon pomocou palivových článkov. Holandská spoločnosť Zepp Solutions predstavila Vodíkový ťahač, ktorý si vo svojich nádržiach vozí rovnaké množstvo energie, aké by musel uskladniť v batériách s kapacitou 900 kWh.

Rýchlejšie „nabitie“, aj nižšia hmotnosť

Ako uvádza Zepp Solutions, vodíkový ťahač technicky vychádza z Mercedesu Actros, namiesto naftových nádrží si však na ráme vezie tlakové zásobníky, v ktorých je pod tlakom 350 barov uskladnených až 50 kg vodíka. Ten sa v palivovom článku vlastnej konštrukcie mení na elektrickú energiu a poháňa trakčný elektromotor schopný ťahač poháňať až na vzdialenosť 700 km. Podľa konštruktérov to predstavuje energetický ekvivalent trakčnej batérie s kapacitou 900 kWh, alebo 265 l motorovej nafty. Auto je už pripravené pre sériovú výrobu a na trhu sa má objaviť ešte v prienehu roka 2023. To však nie je všetko, vo vývoji je už verzia s tlakovými nádržami schopnými uskladniť vodík  pod dvojnásobným tlakom (700 barov), čo znamená, že do nich dostanú až 80 kg vodíka, čo stačí na dojazd 1000 km (ekvivalent batérie s kapacitou 1450 kWh alebo 425 l nafty). Táto verzia by sa mala na trhu objaviť približne o rok neskôr (ako prvá príde verzia "350 bar", ktorá sa na trhu objaví v posledných mesiacoch roka 2023).

Spoločnosť Zepp Solutions prezradila, že ich systém vodíkového pohonu s palivovým článkom označeným X150 je navrhnutý ako samostatný celok, ktorý sa dá použiť aj v iných druhoch vozidiel. Predstavený ťahač je špeciálne navrhnutý pre Európu a zodpovedá súčasnej, aj pripravovanej legislatíve pre kamiónovú prepravu na Starom kontinente. Naftovým ťahačom na európskom trhu by sa preto mala vodíková novinka vyrovnať nielen v oblasti dojazdu, ale aj výkonu, užitočného zaťaženia a celkovej použiteľnosti.

zdroj: Zepp Solutions