Organizácia Euro NCAP plánuje odštartovať ďalší míľnik v hodnotení bezpečnosti na európskych cestách. Predstavila totiž prvú metodiku hodnotenia bezpečnosti nákladných áut Truck Safe. Tá je reakciou na súčasnú bezpečnostnú situáciu, kedy ťažké nákladné autá tvoria len 3 % všetkých áut na európskych cestách, no ich podiel na všetkých smrteľných nehodách je až 15 %. To je príliš veľký nepomer a podľa Euro NCAP prišiel čas niečo s tým urobiť. Bezpečnostná agentúra samozrejme začína s výraznejším tlakom na samotných producentov nákladných áut a snaží sa pretlačiť povinnosť nových asistenčných systémov aj do európskej legislatívy.

Zatlačíme na výrobcov na všetkých frontoch

„Dnešný deň predstavuje významný moment vo vývoji systému hodnotenia bezpečnosti nákladných vozidiel Euro NCAP. Vždy keď sa kamióny zúčastnia dopravných nehôd, ich veľkosť a hmotnosť znamenajú výrazne väčšie riziko smrteľných nehôd. Platí to najmä pre zraniteľnejších účastníkov cestnej premávky (VRU) akými sú chodci, či cyklisti,“ povedal Dr. Michiel van Ratingen, generálny sekretár Euro NCAP. „Euro NCAP dnes zdôrazňuje potrebu lepšieho vybavenia nákladných vozidiel technológiami, ktoré zachraňujú životy, najmä pokiaľ ide o predchádzanie nehodám, víziu a aspekty záchrany po nehode,“ doplnil van Ratingen.

Ako zdôrazňuje Euro NCAP, nehody nákladných vozidiel sa z hľadiska svojho priebehu výrazne líšia, či ide o mestské aglomerácie, diaľnice, či bežné okresné cesty. Rozhoduje aj to, či sa nákladné auto zrazí s osobným vozidlom, či motocyklom alebo dodávkou. Tomu všetkému má byť prispôsobená aj metodika hodnotenia bezpečnosti nákladných áut. V budúcnosti sa ešte rozšíri o hodnotenie ďalších systémov. „Za posledných 12 mesiacov sme úzko spolupracovali s výrobcami vozidiel na vývoji testov a konzultovali sme s rôznymi zainteresovanými stranami v celej Európe vrátane distribútorov, dopravcov, poisťovateľov, mestských úradov, zákonodarcov a strategických cestných organizácií, aby sme plne porozumeli zložitosti výroby nákladných vozidiel a ciest. bezpečnejšie. Budúce hodnotenie Truck Safe bude výrobcov stimulovať k výrobe ešte bezpečnejších vozidiel,“ hovorí Matthew Avery z Euro NCAP. Súčasná metodika počíta s hodnotením prítomnosti a činnosti asistenta max. povolenej rýchlosti (ISA), systému autonómneho núdzového brzdenia (AEB), kontroly pohybu pred vozidlom, asistenta udržiavania v jazdnom pruhu (LSS) a kamerových monitorovacích systémov. Samozrejmosťou je aj pasívna bezpečnosť, teda odolnosť miesta pre posádku a zádržné systémy. Prvé hodnotenia podľa novej metodiky by v Euro NCAP mali zverejniť ešte do konca roka 2024.

zdroj: Euro NCAP