Hasičskej technike sa na proficars.sk venujeme pravidelne, jej výrobcovia totiž predvádzajú vysokú mieru inovácií a svoje výrobky neustále zlepšujú. Nieže by to iní nerobili, no od hasičských vozidiel a ich výbavy neraz závisia ľudské životy, či výška materiálnych škôd, nič tu preto nesmú nechávať na náhodu. Jedným z najatraktívnejších je bezpochyby nemecký Unimog s logom trojcípej hviezdy na kapote. V prípade verzie Unimog U 5023 ide o terénny špeciál schopný zasahovať pri povodniach, veľkých búrkach, aj lesných požiaroch.
Okrem nových hasičských Unimogov dostávajú hasičské zbory do výbavy aj zrenovované staršie modely Unimog U 1550L.
S vodou, aj hasiacou penou
Hasičský Unimog U 5023 je vozidlo s vysokou plniacou kapacitou, nádržou na vodu a strešným oknom na hasenie požiaru aj počas jazdy zo strechy kabíny spĺňajúci normu hasičského zboru DIN-14530-22. Z výroby je vybavený pripájateľným pohonom všetkých kolies a uzávierkami diferenciálov. V spojení s vysokou svetlou výškou dokáže prekonať uhly násypu viac ako 35 stupňov pri jazde dopredu aj dozadu. Uloženie karosérie umožňuje podvozku vysokú mieru torznej voľnosti pri jazde v teréne, čo znamená, že vozidlo s 3000 litrami hasiacej vody, 120 litrami peny a rozsiahlym vybavením špecifickým pre hasičské jednotky sa rýchlo dostane všade tam, kde to je potrebné. Vrátane ťažkého terénu. Pre ďalšie zlepšenie trakcie v piesočnatom alebo blatistom teréne je možné pomocou systému kontroly tlaku v pneumatikách TireControl Plus nastaviť kontaktnú plochu pneumatík jediným stlačením tlačidla. Jazda cez plochú, horiacu vegetáciu je možná aj vďaka štyrom predným rozprašovacím tryskám pod predným nárazníkom, čo umožňuje vozidlu pohybovať sa priamo k zdroju požiaru alebo rovnomerne postrekovať čerstvo spálené plochy a polia, aby sa zabránilo ich opätovnému vzplanutiu. Prednú rozprašovaciu lištu si Unimog aktivuje aj na vlastnú ochranu pri výjazde z potenciálne nebezpečných zón. Všetky prevádzkovo relevantné potrubia sú z výroby vybavené tepelnou ochranou.
Celková hmotnosť špeciálu je 14,5 tony a ľahká konštrukcia rebra nadstavby so zváranými, nehrdzavejúcimi profilmi z nehrdzavejúcej ocele umožňujú integráciu nadstavby vodnej nádrže s objemom 3000 litrov. Otočný strešný poklop na streche kabíny umožňuje rýchle ovládanie prúdového potrubia v tvare písmena C, čo umožňuje hasenie požiaru počas jazdy vozidla. Hasiči môžu pri hasení požiarov dokonca kráčať vedľa vozidla a mať prístup k ovládaniu hasenia z nádrže na vodu. Na tento postup „pump and roll“ sa používa odstredivé požiarne čerpadlo S 3000 od spoločnosti Schlingmann (FPN 10-3000 podľa DIN EN 1028). Na streche nadstavby je tiež umiestnené vodné delo, ktoré dokáže prepustiť 2000 litrov za minútu. Štyri bočné priestory na vybavenie poskytujú priestor pre rozsiahle hasičské vybavenie, ako sú hadice, trysky, dýchacie prístroje, náradie a generátor energie. Čerpadlový systém je umiestnený v zadnom priestore na vybavenie. Okrem toho je na streche nadstavby namontovaný strešný box, v ktorom sa okrem iného prepravuje hasičské vybavenie. LED svetelné pásy v nadstavbe zabezpečujú efektívne osvetlenie. Ambientné osvetlenie a osem LED svetlometov na svetelnom stožiari osvetľujú aj okolie vozidla v oblasti prevádzky.
zdroj: Daimler Truck