Nemecký Mníchov sa stal miestom premiéry prvého megawattového nabíjania pod strechou vývojového centra MAN. Megawattový nabíjací systém (MCS) od spoločnosti ABB E-mobility sa tak prvýkrát objavil na verejnosti. Nielen podľa predstaviteľov MAN Truck & Bus ide o veľmi dôležitý krok pri prechode k elektromobilite. Ukazuje totiž potenciál nabíjacej infraštruktúry a prezentuje rýchlosť, s akou môžu prevádzkovatelia ťažkých elektrických áut a autobusov v blízkej budúcnosti počítať. Už dnes má MAN k dispozícii nabíjací výkon 700 kW a prúd až 1000 A. „Bavorsko je na ceste k mobilite budúcnosti. Dnes sme sprevádzkovali prvú megawattovú nabíjaciu stanicu pre elektrické nákladné vozidlá v MAN v Mníchove. Predstavuje významný krok k e-mobilite v Bavorsku. Náš domáci priemysel musíme dostať do konkurencieschopnej pozície a práve inovácie a technológie zabezpečujú budúcnosť e-mobility nielen v tomto regióne,“ povedal pri uvedení megawattovej nabíjačky Dr Markus Söder, bavorský ministerský predseda.

400 km za polhodiny

„Do roku 2030 je cieľom vybudovanie 30 000 megawattových nabíjačiek v Európe. Z toho približne 4000 priamo v Nemecku. A dnes sme uviedli do prevádzky jeden z prvých nabíjacích bodov. Elektrické kamióny už máme k dispozícii a funguje už aj megawattové nabíjanie, teraz potrebujeme už len jasné signály od politikov. Chceme budovať dôveru medzi našimi zákazníkmi uvažujúcimi o elektrifikácii. Teraz musíme rýchlo vybudovať a rozšíriť infraštruktúru,“ doplnil Alexander Vlaskamp, generálny riaditeľ MAN Truck & Bus. Prototyp nabíjacej stanice od ABB E-mobility dodal počas verejnej demonštrácie nabíjací výkon viac ako 700 kW a približne 1000 ampérov. Štandard MCS dokonca poskytuje až 3,75 megawattov a 3000 ampérov. Pre porovnanie, dnešné nabíjacie stanice so štandardom CCS (Combined Charging System) môžu využívať osobné aj úžitkové vozidlá, no ponúkajú maximálny nabíjací výkon len 400 kW pri prúde 500 A.

Vysoký výkon už dnes umožňuje nabiť elektrický kamión z 10 na 80 % približne za 30 minút (predĺženie dojazdu o 300 – 400 km), čo s rezervou zodpovedá zákonom predpísanému odpočinku v trvaní 45 minút. Ako uvádza MAN, megawattové nabíjačky budú slúžiť aj ako predlžovače dojazdu pre elektrické diaľkové autobusy.