Ekonomika a efektivita hromadnej dopravy vždy priamo súvisela s množstvom prepravovaných ľudí na palube. A rovnako ako to platí pre lietadlá, či vlaky, svoju úlohu hrá počet cetujúcich aj v autobusovej preprave. Výrobcovia však vždy zároveň hľadajú kompromis medzi komfortom a počtom cestujúcich. V nemeckom Neoplane však odjakživa robili kompromisy veľmi neradi a tak keď chceli prepraviť adekvátne množstvo klientov v maximálnom pohodlí, zostávalo im jediné – ponúknuť veľký komfortný autobus. V roku 1990 sa preto narodil Neoplan Megaliner.

Do Európy nesmiete

S veľkými autobusmi však Neoplan začínal ešte skôr, presnejšie už v roku 1975, kedy predstavil štvornápravový Neoplan Skyliner. V Európe však mohli jazdiť len autobusy s maximálnou dĺžkou 12 m, zatiaľ čo Skyliner 8x2 bol o celé tri metre dlhší. Jeho služby tak využívali najmä prepravcovia v Južnej Amerike, kde mohol jazdiť legálne. Neoplan však túžil aj po európskych trhoch, v roku 1990 preto postavil európsku verziu spomínaného Megalinera a začal s tlakom na zmenu európskej legislatívy. Zašiel až tak ďaleko, že zorganizoval niekoľko petičných akcií za zmenu nariadenia o celkovej povolenej dĺžke autobusov v EÚ. Ľady nakoniec povolili a v roku 1993 prišla zmena legislatívy a predĺženie limitu na 15 m. Legislatívci však mali dve podmienky – všetky štyri nápravy musia byť riaditeľné a rázvor medzi 2. a 3. nápravou musí byť najmenej 4 m.

Verzia Megaspace bola najluxusnejšou v ponuke. Dole mala salónik, bar, aj kuchynku.

Megaliner spomínané nariadenia s predstihom spĺňal, pri celkových rozmeroch 15 x 2,5 x 4 m dokázal v linkovej verzii odviezť až 90 cestujúcich (50 hore, 40 dole). Na náročný európsky trh sa pochopiteľne krátko na to dostali aj luxusne zariadené verzie Megaspace – Megaliner so spodným poschodím prerobeným na salónik so šatňou, bar a kuchyňu. Zaujímavou verziou bol aj Megasuttle – Megaliner, čo bola mestská verzia pre 100 sediacich cestujúcich (55 hore, 45 dole) a ďalších 80 stojacich pasažierov. Neskôr sa však autobusy začali všeobecne zjednodušovať, aby mali nižšiu výrobnú cenu. Tomuto tlaku nedokázal zložitý Megaliner konkurovať a pozície uvoľnil pre trojnápravové autobusy s dvomi riaditeľnými nápravami (predná a úplne zadná). Posledný Neoplan Megaliner vyrobili v roku 2003.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov