Doprava je organizmus, na ktorom v súčasnosti stojí a padá bytie človeka. 5 dní bez kamiónov a štát sa zastaví. Nefunguje zásobovanie, stoja fabriky, nie je čo natankovať ani kúpiť. Nie je to tak dávno, čo toto všetko viselo ozaj na vlásku - prvá vlna korony. Nikoho nezaujímalo, čo na to vodiči. Nikoho nezaujímalo, čo na to ich šéfovia. Vodič na ceste nemal de facto, ani možnosť najesť sa... Nariadenia zo dňa na deň zastavili taxislužby a rovnako medzinárodnú prepravu osôb. Niekedy to vyzeralo ozaj až príliš retro a ľudia, aby sa vyhli karanténe ľudia utekali poľom. Vďaka vodičom, a ich šéfom sa situácia v prvej vlne pandémie ako tak zvládla.

Poďakovanie? 

Kritická infraštruktúra - doprava, sa ho nedočkala. Vodičom poďakovali ich šéfovia. A šéfom "papá Doležal" napľul do tváre. Krstný otec Boris zachraňuje čo sa dá. Doslova. Na živote ohrozené missky vozí do lekárne, zachraňuje lyžiarske vleky. Sem tam nejakú tú off shore firmu. Samozrejme nemocnice, národné parky a veľa iných vecí. Dokonca, aj v našej populačnej krivke robí čo môže. Ale na dopravu, na tú mu čas nezostáva.

V roku 2010, pri zavedení mýta dopravcovia poukazovali na to, že je to veľký odrb. Nevieme komu vlastne patrí, že je zle nastavené... Pri štrajkoch v roku 2020 sme už mali dokonca dôkazy. Zaplatila sa spústa peňazí a z nej viac ako miliarda unikla nevedno kam! Vtedajší opozičný líder Matovič na tlačovke ukazoval kopec papierov, ktoré mali byť tajnou zmluvou so Skytoll. A odvtedy? Prešlo pár rokov a nič!

Začína mediálna masírka, že Skytoll potrebujeme. A bude stáť len drobné. Plus/mínus 200 miliónov €. Možno Skytoll kúpime, aj keď ani netušíme aká je jeho hodnota. Možno vznikne nový úrad a teda štát urobí prácu a zaplatí všetko a Skytoll si zoberie len 20 % v čistom. Vlastne nik netuší, ako to bude. Tender beží, ale dobehnúť už nestihne. Trestné oznámenia na chýbajúcu miliardu sa neriešia. (Všimnite si, že nikomu zo súčasnej opozície mýto nevadí a sú tichúčko ako vši pod chrastou). A zdá sa, že aj súčasná garnitúra sa už "dohodla", ako ďalej.

Transparentnosť? Kdeže!

Únia autodopravcov bola iniciátorom protestov v roku 2010, aj v roku 2020. Napripek prísľubom nie je UNAS na jednania prizvaná ani ako pozorovateľ. Česmad, ktoré záujmy sú čisto ekonomické, tichúčko šúcha nohami a z čoho zaprší.

Doprava nech zdochne

Verím, že neexistuje vo svete človek, ktorý by mal dojem, že sa to bez dopravy zvládne. Myslím, že neexistuje vo svete minister dopravy, ktorý by tak kašľal na ruku, ktorá ho živí. Dokonca aj populista Orbán, zastropovaním ceny PHM poskytol dopravcom mimoriadne nadštandartné výhody. V súčasnosti je cena PHM v Maďarsku určená štátom na cene (v prepočte) 1,30 euro/l. To aspoň trochu pomôže dopravcom a rozhýbe domácu ekonomiku.

Čo robí minister dopravy?

Zachraňuje autobusy, no len po intervencii krstného otca Borisa. (Prvé dve pomoci pre autobusy vyplácalo Sulíkove Ministerstvo hospodárstva.) Zachraňuje cestovný ruch. Ministerstvo dopravy, chápete?! To vážne?! A zachraňuje gastro. Dokonca ja prevádzkovateľ rikše, som mohol žiadosť o pomoc. Zachraňuje každého, len toho potkana dopravcu nie.

Ako je na tom dopravca?

Ak budovy vlastní, žiadať o pomoc v rámci nájmu nemohol. A iná pomoc? Žiadna! Takú taxislužbu, alebo medzinárodnú prepravu osôb v rámci taxislužby odstavil ešte Pellegrini uzávierkou hraníc od 13.3.2020. Sulík (myslím, že to bol on) sa postavil pred kamery a vyhlásil: "kto rýchlo dáva, 2x dáva." A nič. Ani pomaly a ani rýchlo. Podľa vtedajšieho premiéra Matoviča, má mať doprava vankúš. Akurát vtedajší premiér zabudol dodať, že je to vankúš, ktorý si ma doprava pritlačiť na tvár a udusiť sa. Dopravca sa musí starať o to, aby dostal svoje záväzky. Dodržal zmluvy. Musí sa starať o vodiča. O vodiča, ktorého potrebuje vychovať, naučiť, ktorého potrebuje motivovať. A ktorého si potom nechá "ukradnúť" západom.

Vodiči by chceli dôstojnejšie podmienky. Byť viac s rodinami, ktoré sa nezriedka rozpadávajú. Chceli by, aby boli v spoločnosti akceptovaní, ako životodarná potreba. Lepšie parkoviská, lepšie cesty, menej tlaku a stresu. Viac byť doma. Starostlivosť o zdravie. A to dopravca bez podpory nedokáže zabezpečiť, ani pri sebelepšej snahe. A musí len bezmocne pozerať, ako sa to rúca.

Na stretnutí dopravcov sa rozhodne čo ďalej

V najbližších dňoch sa uskutoční míting dopravcov. Míting, ktorého cieľom bude zdvihnúť varovný prst, že pohár trpezlivosti pretiekol. Míting, ktorého cieľom bude vyvolať diskusiu, nad odvolaním ministra. Ministra, ktorý kašle na ruku, ktorá ho živi. Míting, ktorý odhalí praktiky a machinácie, ktorý poukáže na nečinnosť a na fakt, že doprava ako organizmus, by mala byť chránená rovnako, ako zdravotníctvo, školstvo a iné kritické infraštruktúry. Ak to nezaberie? Tak sa asi uvidíme na hraniciach. A tých 5 dní bez kamiónov sa pretaví do praxe...

Dopravu dohnali do štádia, že nemá čo stratiť!

Taxikári, kamionisti, prepravy opatrovateliek aj miestne zásobovanie. To všetko je v hre. Zbraň je pri hlave a poistka odistená. Ak si minister dopravy a jeho stranícky šéf myslia, že si môžu dovoliť stlačiť spúšť, nech to urobia. Zistíme, či majú v rukách bubienkový revolver, alebo pištoľ s jediným nábojom v zásobníku. Lebo dopravu dohnali do štádia, kedy už nemá čo stratiť.