Mercedes nás posledných dvanásť mesiacov opakovane bombarduje tlačovými správami o tom, že pracuje na úplne novom elektrickom eSprinteri, ktorý sa po konštrukčnej stránke oddelí od súčasného Sprintera z roku 2018, z ktorého je odvodená aj jeho aktuálna elektrická verzia. Pravdepodobne už v budúcom roku firma odhalí dodávku postavenú na novom modulárnom šasi Electric Versatility Platform (EVP), ktorá sa stane základom mnohých karosárskych prevedení. 

Daimler už teraz avizuje, že vypustí na trh batériami poháňaný valník, minibus, izotermickú skriňu i sanitku, zatiaľ čo dnešný eSprinter sa vyrába len ako tradičná oplechovaná dodávka. Kde sa tu potom vzala elektrická ambulancia s hviezdou na prednej maske?

sanitka značky Mercedes

Zvláštna divízia Mercedesu produkuje špeciálne záchranné, ale tiež hasičské i policajné vozidlá zo Sprinterov už desaťročia a prvá sanitka vznikla na základe tohto modelového radu už v roku 1995. Automobilka má vďaka tomu s podobnými projektami bohaté skúsenosti, takže vás asi neprekvapí, ak povieme, že v tejto chvíli existuje aj ambulancia vyrábaná z posledného Mercedesu Sprinter. Nie však z eSprintera.

S pomocou osvedčeného partnera

Pre Daimler nedával vývoj takého auta (s ohľadom na chystanú novinku) zmysel, keď sa však v období pandémie ozvali zákazníci, že by sa im hodil elektromobil pre prevoz pacientov, oddelenie Mercedes-Benz Vans oslovilo jedného zo svojich partnerov a dodávateľov, konkrétne spoločnosť Ambulanz Mobile zo Schönebecku. Táto firma vyrába sanitky z Volkswagenov Transporter, Fordov Transit ale tiež zo Sprinterov, a napríklad ich model Delfis S Mercedes prezentuje ako svoj produkt.

Slovo dalo slovo a Daimler si s Ambulanz Mobile podali ruky, každopádne je zvláštne, že prvý model elektrickej sanitky vychádza z eSprintera s menším balíčkom akumulátorov. To okrem iného znamená, že vodič bude mať k dispozícii kapacitu len 35 kWh, čo stačí na normovaný dojazd len 120 kilometrov. Tento detail a maximálna rýchlosť obmedzená na 120 km/h mnoho šoférov asi nenadchne, no keď vezmeme do úvahy, že ide o auto určené k preprave stabilizovaných pacientov, tak tieto čísla asi budú v meste či na perifériách stačiť. 

Mimochodom, eSprinter bez špeciálnej výbavy váži až 2445 kg a jeho užitočná hmotnosť je 1045 kilogramov, z ktorých lôžko, sedadlá, izolácia a ďalšie zariadenia nadstavby iste ukroja ďalší kus z dostupného zaťaženia. Výhodou však nepochybne je, že celková váha nepresahuje hranicu 3,5 tony, čiže šoférovi postačí vodičský preukaz skupiny B (ktorý je na Slovensku nutné doplniť školením so zameraním na právo prednostnej jazdy).

sanitka značky Mercedes

Do skúšobnej prevádzky bola prvá sanitka eSprinter odovzdaná v polovici marca tohto roka a odvtedy ju používa dobrovoľná humanitárna organizácia Johanifer-Unfall-Hilfe v úzkej spolupráci so spoločnosťou Ambulanz Mobile. Tá bude z každodennej prevádzky zbierať dáta, ktoré poslúžia pri vývoji ďalších podobných modelov. A samozrejme len čas ukáže, ako bude vyzerať nástupca vyvinutý priamo Mercedesom.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 4 obrázkov