Zaujímavé na jednej z najnovších zákaziek švédskej značky je to, že nejde čisto o iniciatívu Scanie. Elektrická ťažká súprava vzniká v úzkej spolupráci so spoločnosťou Boliden, ktorá je vlastníkom spomínanej bane. O prevádzkovanie batériových ťahačov sa postará prepravná firma Renfors Åkeri AB.

Trasa má dĺžku len tridsať kilometrov, vedie po verejných cestách severného Švédska a ako sme už spomínali, momentálne po nej jazdí posledná motorová šľachta poháňaná vznetovými motormi V8.

Parametre techniky s otáznikom

Aj kvôli nasadeniu najvýkonnejších predfaceliftových modelov Scanie (dnes môže mať jej V8 až 770 koní) je zrejmé, že nejde o jednoduchú úlohu. Elektrický nástupca bude musieť byť schopný ponúknuť veľmi podobné, ak nie ešte vyššie výkony. Tie vám však v tejto chvíli neprezradíme, švédska značka technické detaily zatiaľ nezverejnila.

Vieme len, že pôjde o 74-tonové súpravy, ktoré o 10 ton prekonávajú doteraz najťažšie elektrické ťahače Scanie so štvornápravovými cisternovými návesmi, ktoré aktuálne jazdia pre chemický koncern Wibax na 80-kilometrovej trase.

Batériami poháňané Scanie samozrejme nie sú čerstvou novinkou. Firma má elektrické modely v ponuke už pár rokov, doteraz však mali relatívne nízky výkon od zhruba 300 do 400 koní a zvlášť vysoká nebola ani kapacita použitých článkov – od 165 do 300 kWh, čo je ekvivalent približne 48 až 90 litrov nafty a stačí maximálne do mestskej premávky.

Rovnakú technológiu budú využívať i stroje pre Boliden, budú mať však zosilnenú konštrukciu, vyššie výkony i kapacitu. Prvé vozidlá i s návesmi by prepravcovi mali byť dodané v druhom štvrťroku 2022, pričom ich nasadenie je súčasťou švédskeho projektu lokálnej podpory elektrickej dopravy REEL (Regional Electrified Logistics).

zdroj: Scania