Podľa technickej definície je slovom „Moped“ označené ľahké jednostopové motorové vozidlo, ktoré je z konštrukčného hľadiska kombináciou motocykla a bicykla. Slúži na prepravu jednej osoby a neoddeliteľnou súčasťou jeho prevodovky sú pedále. Na Slovensku by však celú túto definíciu mohlo zastúpiť jedno jediné slovo – Babetta. Vzniklo z nej niekoľko typov a verzií, asi najznámejšou však zostáva legendárna „Dvestodesiatka“. Tá tento rok oslavuje okrúhlych 40 rokov.

Ten čas ale letí, že? Obe hrdinky tohto reklamného plagátu sú dnes o 40 rokov staršie.

ČO HOVORÍTE NA BABETTU 210?
  • Skvelý moped, rád naň spomínam ( 68% )

     

  • Jazdím na nej dodnes ( 29% )

     

  • Z núdze cnosť, ale ako tak poslúžila ( 2% )

     

  • Hrôza, nikdy viac ( 2% )

     

Odpovedalo 1730 ľudí  

Dva stupne a viac benzínu na palube

Písal sa rok 1983 a na strojárenskom veľtrhu v Brne československá verejnosť s nemým úžasom obdivovala novinku slovenských konštruktérov. Bola ňou novučičká Babetta 210, nástupca modelu 207, z ktorého si „Dvestodesiatka“ prevzala kolesá, výfukové potrubie, či brzdy a základnú stavbu. Veľa podstatných vecí však slovenskí konštruktéri upravili. Okrem iného zmodernizovali aj prednú vidlicu, Babette dopriali oddelený rýchlomer s počítadlom prejdených kilometrov, prepracovali geometriu rámu (výška sedla 775 – 830 mm), v jeho zadnej časti pribudol nosič s integrovanými dvomi odkladacími boxami, medzi ktorými vtipne umiestnili pumpu na dofukovanie pneumatík a palivovú nádrž zväčšili o celých 25 % na výsledné 4 litre (oficiálny udávaný objem bol v rozsahu 3,8 – 4,2 l). Aj to však stačilo na slušný dojazd, oficiálna spotreba pri tempe 27 km/h bola 1,8 l/100 km. A maximálna rýchlosť? Podľa verzie v rozsahu 40 – 50 km/h. 

Pohotovostná hmotnosť základnej verzie Babetty 210 bola len 54 kg.

Najväčšou novinkou Babetty 210 však bola dvojstupňová prevodovka. Valec vzduchom chladeného motora (objem 49 cm3) dostal mohutnejšie rebrovanie a gumové vložky tlmiace vibrácie chladiacich rebier a znižujúce hluk motora. Väčšie sacie kanály zasa zlepšili priebeh krútiaceho momentu v strednom otáčkovom pásme. Novinkou bola aj absencia dekopresora určeného za vypnutie motora. To zabezpečovalo tlačidlo na riadidlách (tzv. chcípák). Hnacia reťaz sekundárneho prevodu dostala integrovaný napinák a primárny prevod dostal odolnejší remeň. V roku 1983 bola maloobchodná cena slovenskej novinky štátom stanovená na 4230 Kčs. Nebolo to málo, aj tak však dopyt vysoko prevyšoval ponuku z Babetty sa stal na dlhé roky nedostatkový tovar. O to viac si ju však motoristi aj nemotoristi vážili a pre mnohých z nich dlhé roky predstavovala jedinú individuálnu mobilitu. Gratulujeme, Babetta 210!

Babetta sa vyrábala vo veľkom množstve verzií, či už z pohadu výbavy, či výkonu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov